SOCIALIZATION

Friday, August 3, 2012

Rindu Raihan

hati ini terubat, tatkalamana ... =')


korang ingat lagi tak kumpulan nasyid yang cukup terkenal kat Malaysia, malah kat seantero dunia - Raihan. especially kanak2 dan remaja zaman 90an , tentu sekali masih terngiang-ngiang single yang paling hit daripada kumpulan raihan; Puji-Pujian.



Allah, meremang bulu roma aku sekarang, menaip pasal dorang. hehe

kumpulan raihan buat kemunculan pertama dengan debut album dorang Puji-Pujian pada Oktober 1996 (yeay oktober!! =p). kumpulan ni pada asalnya dianggotai oleh Nazrey Johani, Che Amran Idris, Abu Bakar Md Yatim, Amran Ibrahim, dan Azhari Ahmad. namun, pada 29 Ogos 2001, Azhari Ahmad telah meninggalkan kumpulan Raihan - dan dunia, buat selama-lamanya. beliau meninggal akibat kegagalan jantung untuk berfungsi (heart attack).

Raihan diteruskan sebagai satu perjuangan dakwah di era moden. kebanyakkan lagu dan album Raihan sememangnya berkualiti tinggi dan berjaya menambat hati ramai. anugerah demi anuerah dimenangi, dan kumpulan Raihan terkenal bukan sahaja di Malaysia, malah di negara lain yang ramai umat Islamnya. sungguh, Raihan merupakan pioneer dan pemangkin industri nasyid negara, yang membawa perubahan positif buat semua.
Raihan membuat persembahan di sukan komanwel di Edinburgh.

tak lama beberapa tahun lepas tu, Nazrey Johani meninggalkan kumpulan Raihan atas sebab2 tertentu. no, dorang tak bergadoh. takde masalah pun. mungkin beliau nak berdakwah dengan cara lain pulak.


tu serba sedikit tentang Raihan.

secara peribadi, terus terang aku cakap... Raihan boleh dikatakan satu-satunya kumpulan nasyid yang betul2 aku minat. aku hafal hampir kesemua lagu2 dalam hampir kesemua album dorang, especially sepanjang Nazrey masih menjadi vokalis utama Raihan.


bukan nak cakap aku bias, atau amik dasar tutup telinga. tapi seriously, hanya lagu2 Raihan yang betul2 menusuk kalbu. bait2 lirik dan alunan rima Puji-Pujian, Thank You Allah, Sesungguhnya, Rayuan Rindu dan lain2, memang syahdu dan menyentuh hati aku.
lagu Puji-Pujian tu antara lagu feveret untuk dinyanyikan. kalo hari anugerah kat sekolah tu... mesti ada nasyid punyalah! dan lagu tu lah yang sering dialunkan. secara tak langsung, fesyen muslimin pun hadir dengan Raihan jugak! pernah dengar orang sebut kopiah Raihan? songkok Raihan? baju melayu Raihan? haaa.. see, betapa kuatnya pengaruh dorang ke atas kita. syukur perkara yang baik2. ^^

aku dengar jugak lagu2 nasyid daripada penyanyi lain. tapi, bagi aku feel-nya tak sama. tak sama dengan penyampaian Raihan. mungkin minda dan jiwa aku serasi dengan karya mereka. jadi, alhamdulillah.

setelah sekian lama, industri nasyid negara kita mula malap. dah tak semeriah dulu. betul, kita ada Maher Zain yang menjadi inspirasi ramai anak2 muda sekarang. cumanya... itu je lah. =)


anuway...
pernah suatu ketika dulu, masa aku kecik... aku berimpikan nak jumpa dengan Raihan, terutama penyanyi utamanya (kini mantan) Nazrey. dari kecik aku simpan niat. . .

alhamdulillah. Allah tu Maha Kaya. Maha Mendengar.

hari ni. aku dapat menatap beliau di depan mata aku sendiri.

Nazrey Johani (Raihan)


Ustaz Nazrey Johani

heee... impian kanak2 aku tercapai di bulan mulia ni. Allah. sebak rasa. terharu. thanks, Allah~ maaf kualiti gambar kurang baik. amik guna kemre henpon je. jenuh zoom, sbb saf depan2 sume penuh. haha

beliau kini lebih senang dikenali sebagai Ustaz Nazrey Johani, seorang pendakwah bebas. beliau dan rakan-rakan giat menjalankan misi kemanusiaan, membantu mereka yang memerlukan, dalam usaha berdakwah dan menyebarkan Islam.
kebetulan, mereka singgah di masjid kawasan dekat rumah aku ni, dan Ustaz Nazrey memberi tazkirah, ceramah mengenai sedekah dan ibadah. syukur, Tuhan gerak hati aku untuk pergi awal ke surau untuk solat jumaat. rupanya ada hadiah yang Dia sediakan. =')

gaya beliau menyampaikan ceramah sangat lembut, dan penuh senyuman. takde sindiran2 sinis, lawak2 lucah, perli2 orang. ala2 ustaz Don, tapi versi Sabah. hehe. alhamdulillah, dapat dengar beliau mengalunkan beberapa potong ayat Al-Quran, zikir, serta nasyid. huu.. terubat rindu nak dengar suara beliau. ^^

ok. nak cerita tu je. hahaha. sori kalo terbuat korang bosan. hee~

jadi, buat peminat2 Raihan sekalian, teruskan menyokong industri nasyid dan dakwah yang dibawa mereka. mudah2an ada bahagian yang baik untuk kita jugak. insyaAllah

Wallahualam~ ^^

4 comments:

Anisa Hang Tuah said...

waaa bestnya kau dapat jumpa nazrey =)

aku suka lagu kahidupan dr nazrey duet in team

besttt

Antara said...

oh lagu tu. best! dengar dah. hehe. ^^

Cahaya Bertuah said...

ske dgr lagu raihan..:)

Cahaya Bertuah said...

ske dgr lagu raihan..:)