About Me

My photo

life is short . don't shorten it

SOCIALIZATION

Monday, December 7, 2009

Sunat!

Muahahaha... hari ni syazmin kne sunat! hik hik hik. patut la dari pagi tadi muke dia suram je... ropenye cuak nak kne sunat~ ^^

a'ah..memang sengaja kompeni P1 Wimax tu wat iklan 'sudah potong?' tu... sempena musim2 cuti ni la. banyak bebudak bersunat. Tapi sunat sekarang dah laen kot...dah tak macam dulu-dulu dah..

teringat lak aku time2 aku kena sunat dulu. haha... seminggu sebelom sunat tu dah start tanak kawan dengan orang dah. mana tak nye... tetiap hari asik kena sakat je. haji mokhtar tu, asal aku lalu je depan warung dia nak gi sekolah... musti dia tahan kat tengah jalan...takde mende laen..just nak takot2kan aku dengan cerita2 mitos dan lagenda bersunat ni...hehe... tu dalam dia dok sakit kaki kena gout tu... sanggup tunggu awal2 pagi kat tepi jalan semata-mata nak sakat anak bongsu ramli pilus ni. heee...

nak tergelak lak bila ingat2 balek cerita2 pasal sunat ni. ada yang cakap tok mudim guna pisau tumpul lah... kalo tak putus dia guna parang lah... tak pon gergaji besi mata halus... nak lagi best, sampai satu tahap guna gergaji pokok tu! siot ah orang2 tua ni... kasi lemah semangat anak jantan je... hehek. agaknya dorang geram kot, kami tak ajak pakcik2, pak aji ni main gasing, main guli sama2 kot...sebab tu yang dorang takut2kan bebudak kampung camtu...hahaha


Abah daftar aku sunat kat klinik bakti. kat pekan baru parit buntaq.. dr. ashrar nama dia doktor yang operate aku tu. hensem! kamceng la dengan family aku. em... kengkawan aku banyak buat cara kampong... dengan tok mudim. aku je sesat gi klinik swasta. hehe.. bukan takot nak join bebudak tu, tapi aku tak suka sangat kat tok mudim tu... dia tau aku yang lempang angsa ustaz arshad sampai mati tu... so...otometik jadik enemy aku aa...hehe... dah dia pon suka sangat nyakat aku.. wek~

walopon aku disunatkan memakai wangi-wangian...err..bukan... walopon aku disunatkan dengan cara moden, aku tetap lalu proses tradisional. berkubang!!! mandi sungai lama2, berendam biar kecut. heh. serius... kul 7 pagi lagi mak aku dah seret aku dari bilik, turun tangga, keluar umah, sampai la kat atas pelantar tepi parit depan umah tu. sejuk gile!! mak kata kena mandi mcm tu, kena berendam kalau taknak sakit. banyak la tak sakitnya~... hahaha. dekat kul 8 baru naek kot. sumpah sejuk gedik...brr... memang kecut betol. sampai aku tanya kat mak aku, "mak, adik ni pompuan ke? macam dah takdak je..." hahaha.. serius~...tak rasa~...heh. dapat sekeping tamparan wanita pagi tu, dan bonusnya - senggol-senggolan, cubit-cubitan kat perot...sebab aku banyak sangat cakap...nak ngelak taknak gi sunat. ^^

part sunat tanak ah cita...hanya mereka2 yang tertentu dan terpilih je yang boleh tau. hehe. So, lepas je sunat tu...aku kuar dengan wajah penuh girang dan kesyukuran. yes, dah boleh kawen!! ^^ setitik air mata pon tak kuar beb~...sebab abah dengan mama janji, kalo tak nanges baru dapat hadiah...kalo nanges... sori, boleh blah...hahahaha... kijam kan orang tua tu? hehe... aku kuar bilik bedah dengan tangan kiri pegang kain...taknak bagi kena apa yang tak boleh kena...tangan kanan buat isyarat 'good', 'ok', best..ditujukan khas kat bebudak yang dok tunggu giliran tu. konon takde mende la sunat ni... steady je... hehe.. aan, aan... bangga kot! aku kuar je, sume orang kat dalam dan luar klinik tu tepuk tangan ramai2, siap ucap tahniah. memang faizal tahir lah! pakcik tokei restoran sebelah klinik tu pon offer nak belanja aku makan. hee... feymes kejap...balek umah...azab. muehahahaha

pantang larang lepas sunat lagi banyak!! waduh... itu takleh, ini jangan, sana sini tak kena... haih.. if i were a girl~.. kikiki...kulit kerang takleh langkah, nanti bentan. ayam takleh makan, nanti luka lambat baek. bemban takleh main, nanti bentan cam bemban tu jugak... serius aku caya semua tu. taknak amik risiko...hahaha.. tapi bagus gak, sebab kejap je aku baek. mau tak baik cepat, hari2 makan ikan haruan dengan belut! so, atas pemakanan yang sehat, dan penjagaan rapi oleh allahyarhamah bonda tercinta, maka... 3 hari je lepas sunat aku dah bleh pakei seluar!! takdenye nak baring je depan tv sambil ikat kain kat siling..dah boleh lari dari rumah, pegi umah ajib, dan balek bila waktu makan!! leh panjat pokok dan naek basikal seperti sediakala!! hehek. mula la perasan dah besar...dah sedia nak kawen... kikikiki

cmane la bebudak sekarang ni ek? meriah lagi tak cam zaman aku kekecik dulu? ada la bezanya... sekarang lagi canggih...senang..cepat.. takde dah tradisi dan adat2 tu sume.. ^^ syukur gak la, aku sempat dapat pengalaman macam tu... hehe...

sok aku kena bangun awal, gi pasar, cari ikan haruan untuk syazmin. tak maen la makan ubat2 ni... kan cikyang kan? ^^

1 comment:

puter Beribiru said...

ohoho...mak, adik ni perempuan ke? wahaha..takmo sunat letuw!

nanges tak? ekeke