About Me

My photo

life is short . don't shorten it

SOCIALIZATION

Wednesday, December 1, 2010

Parit

rindunya nak berkubang dalam parit

dulu..masa zaman budak2..kalo time2 cuti sekolah ni... pepagi bangun musti awal...hahaha... bangun pagi, terus lari keluar rumah..kenapa? terjun parit la!!!

rumah aku kat kampung... belakang rumah ada sawah...depan rumah ada jalan tar...depan sikit lagi..ada parit. ^^ kat parit tu lah aku harungi suka duka kenangan dengan mama, abah, kengkawan..hehe..

orang cakap aku pandai berenang...(sbb org yg ckp tu tak reti berenang..) huhu.. tapi hakikatnya memang aku tere berenang..hahaha.. bukan nak riak. tapi berbangga. sebab dari kecik lagi..sejak pandai bertatih lagi.. mama dah ajar aku berkubang dalam parit..berenang. so obviously pengalaman itu menjadikan aku mahir! ^^"

parit tu dulu airnya sejuuukk..dalaaamm...bersih dari sampah sarap. yang banyak pon, rumput2 air, kiambang... kalo musim air dalam...aku suka sangat berkubang dengan ajib, pian, piji...pagi sekali, petang sekali lagi.. haha. lawan sapa paling lama menyelam..sapa paling laju berenang. biasanya menyelam aku kalah...stamina tak power lawan budak2 hoki ni... tapi kalo berenang akulah champion. nak kuak apa...kuak lentang? kuak dada? renang berirama? smua aku pegang rekod. =D

tapi kalo air dalam nih...aku takut satu je... kura2. ^^ serius...kura2 suka duduk kat dasar parit..kat selut2 tu..pernah la terpijak cengkerang dia banyak kali gak masa berkubang. musti aku cepat2 berenang gi tepi...sebab kura2 ni kalo gigit, dia tak lepas dah...unless dia terkejut (mcm bunyi guruh kuat sangat) or...cara paling brutal...tebas kepala dia dari badan... em, sounds ganas.tapi tu la cara yg ada..nak biar dia tokak kaki kita lama2..berdarah2 tu? silap2 kita yg koma...siap daging kaki jadi lunch kura2 tu. ^^

kalo tak berkubang..aku suka mengail... korek cacing kat belakang umah...takpon cari siput kat pangkal padi..kutip banyak2...ha, mengail ikan puyu!! stail beb..klo nasib baek, dapat la haruan! nak lagi syok, kami bakar mana2 sarang tebuan...amik anak tebuan tu buat umpan. pergh...berpesta la aku, mama, dengan jiran2 semua...tahan kail tepi parit... best~ ^^ tak pon, agak2 bosan mengail..aku ikot angah menjala ikan...menjala best sikit, takyah tunggu lama...cuma tengok rezeki je.. tapi selalunya dapat la ikan2 sepat..buat lauk..=)

kalo air parit surut...aku suka memukat dengan ajib.. besh wooo!! tahan pukat... naik ikan haruan.., sepat, puyu..kura2 pon selalu sangkut. hahaha...kalo lagi surut, ktorang stil tahan pukat..sambil mengagau ikan. habis la sepanjang2 parit tu aku dengan ajib gagau ikan. segala lubang ikan kami seluk, tepi2 tebing parit tu... sambil berjalan, sambil buat lopak tapak kaki...nanti bila patah balek, check la lopak tu..mesti ada ikan . ^^ pernah gak terseluk sarang belut...tapi nasib baek dia tak tokak..kikiki... paling seronok seluk rumah haruan...adventurous beb!! sekali dapat genggam kepala haruan tu.. dah leh bayang dah makan malam lauk apa.. ^^ cuma unlucky piji pernah terpijak ikan keli...pap! kena sengat...wuuu...saket...demam budak tu. haha

dulu ada budak kampung ni bapak dia ada sampan kecik.. sampan tu la jadi mangsa aku dengan ijam, kengkawan... hantar orang gi mengaji pon pernah ye guna sampan tu. padahal naek basikal lagi cepat smpai..huhu..tu nama dia gedik. =D

parit banyak berjasa.. abah dulu rendam benih padi dalam parit, sebelum semai kat bendang. pernah mama dengan abah sama2 tanggung guni padi atas titi, nak seberang parit tu, nak ke sawah kami kat sebelah sana parit...sekali abah terpijak kayu reput kat titi tu...gedebussshhh!!! abah, mama, dengan guni2 padi tu masuk parit! hahaha.. aku bukannya nak tolong. siap gelak guling2 lagi tepi jalan..lepas tu terjun parit, berkubang sama..hehe.. lepas tu aku tolong la angkat guni padi tu balek...^^

hm..sebab parit gak la aku pernah terbelah tapak kaki..terpijak kaca... tapi klo tak salah, tu keja aku dengan ajib gak kot..bawak botol coca cola masa berkubang.. lepas tu terhentak ke tiang titi..pecah la botol tu...paham2 la kan. 2 hari lepas tu aku lupa pasal botol pecah tu...hehe..kena la balasan ^^ tuhan nak tunjuk...jangan cemari parit..hehe

haih..banyak kenangan aku dengan parit. huhu..rindu pulak nak mandi parit macam dulu2... =)

6 comments:

Anisa Hang Tuah said...

hehehh
teringat zaman kanak2 main arit
balik umah kena sesah dgn nenek
huahua

Non said...

hehe..reminds me of getting caught by my father playing in the parit too..just next to my house!

antara said...

haha..apsal parit jadi area 51 ek? i mean.. forbidden for kids.. ^^" budak2 kne explore more! baru tegar! haha.. anisa harus la kena sounds ^^

Anonymous said...

Ramai2lah gi tengok film 'Hantu Kak Limah Balik Rumah' (sekuel 'Zombie Kampung Pisang) arahan Mamat Khalid yg akan mula ditayangkan pd 9/12/2010.

antara said...

hantu kak limah balek rumah?? wah!! baek!! terima kaseh atas pemberitahuan dan peringatan. ^^ (alamak..aritu exam..)

phyto hystrix said...

slm,

seronok...crite ms budak2..ape je yg x dibuat,smuanya trai. best..!