SOCIALIZATION

Sunday, June 5, 2016

Kuciwa Berbuka Puasa di Masjid dan Surau - Dah Kenapaaa~


assalamualaikum. hai. dah download resipi  untuk masak bkak posa sebulan ramadhan? hihi...

ramadhan dah kunjung tibaaaaa~ ko ingat tora je buleh datang lagi? ramadhan ni lagi sonok dengo kedatangannya tau. hehehe. kepada kebanyakkan korang yang baca ni... i'm going to miss you guys for a month... ='( nanti korang kena balek tempat asal dah.. kne ikat rantai bagai... raya baru leh bebas balek cam biasa kan. so.. yeah.. bye bye~ =p

bulan posa awal2 biasanya mencabar sket. especially untuk korang yang ske korek idong tu em em... sikit2 terlupa. sikit2 terlupa. eleh. hahaha. tu belom kira korang yang suka langgah air timelessly. sikit2 bukak peti ais, sikit2 minum ayor. hee.. bagos la. eh bagos rajin minum air ye, bukan bagos rajin korek idong. hahaha. so, normal la kalo terlupa2 tu, terminum bagai kan. takpe, hadiah Allah bagi. ^^

sebut pasal makan, aku nak citer pasal bukak puasa. opkos bukak puasa is makan dan minum la kan... unless korang kaki rokok kaki vape, iftar asap dulu bak kata member aku. hahaha. bukak posa ni satu kegembiraan oo. it's like korang main counter strike pastu nyawa tinggal 7% pastu korang jenuh lari ngelak daripada musuh, elak daripada kena tembak... then tau2 je menang sbb bom yang korang planted tu meletop. that is kalo korang terrorist la. muehehe. ok takde kaitan.

iftar di surau. kredit gambar


korang biasa bukak puasa kat mana? macam mana? masak kat umah ke... beli kat param (pasar ramadhan) ke, or tumpang makan kat rumah jiran ke... makan kat mesjid ke.. kat dataran shah alam ke... dataran merdeka ke... kat depan masjid besi ke.. huhu. satu amalan yang sokmo diunjurkan dalam masyarakat kita ni ialah berbuka puasa sejara berjemaah di surau atau masjid. bagus tau program cenggitu. win-win. camne win win?

biasanya mesjid dan surau ni dorang bukak giliran atau ofer untuk sape2 yang nak beramal jariah sedekah sumbangan untuk sediakan jamuan makan bagi jemaah yang pi surau/mesjid untuk berbuka. kalo kat tempat aku ni, semua surau dan mesjid buat iftar berjemaah cemtu. biasanya kat surau2 sini dorang buat majlis bukak puasa tu setiap hari isnin sampai jumaat. sabtu ahad tak buat sebab kebiasaanya tak ramai orang. ye lah, ada masa korang pon nak gi makan kepsi ke pizza ke seoul garden ke dengan family kan... dah anak2 nak. layan je la ye dak? hehe. kalo kat masjid punchak alemmm ni, mengikut pengalaman ramadhan yg lepas, dorang sediakan hari2. sepanjang bulan puasa. dan hari2 ramai orang. huhuhu

generally, setiap hari yang ada jamuan iftar, adalah hasil sumbangan insan2 yang baek hati lagi pemurah dan dermawan. aku tak ingat berapa ratus or ribu peruntukan untuk sekali jamuan berbuka puasa. ada list ritu, lupa lak. aa.. so sape2 berhajat nak bagi sumbangan, dorang boleh samada masak sendiri or sediakan makanan sendiri then hantar ke surau/mesjid, atau dorang bagi je duit kat ajk surau/mesjid yang uruskan bab iftar tu, kendian pihak surau masjid la yang setelkan segalanya dengan bajet yang ada. power kan? besor pahala orang yang menjamu orang2 yang berpuasa untuk berbuka. dan orang ramai pon dapat makan yang best2 dengan family, kengkawan, jenjiran etc. win-win kan? ameennn

syok benornye bukak puasa kat masjid surau centu. takde la dorang bagi senarai makanan pulak untuk jemaah pilih hari apa yang nak pegi kan... mboih. mengada. haha. tapi setakat yang aku pernah gi bukak puasa kat surau masjid time bulan puasa lepas2, takde makanan yang mengecewakan. berani cakap, almost every time pon sedap2. alhamdulillah~

tapi... kekadang.. kecewa gak. huuu... bukan makanan yang mngecewakan... tapi... para jemaah tu sendiri. T___T

how nice kan? =) kredit
no... bukan dorang tak bagi aku makan.. hahaha. tapi.. em.. lebih kurang la. ekeke. kekadang aku dan beberapa jemaah laen tak berapa nak ada rejeki.... em em... kenapa? haaa... 

bagi korang yang tak pernah or sangat rare bukak puasa kat surau, mesjid, meh aku cerita. ni apa yang jadi kat area aku duduk ni la ye. hehe. surau dan masjid ni dorang cara majlis tu di carry out kan tak sama tau. ada yang masuk je waktu maghrib, azan, terus ngadap makanan berat. bukak puasa makan macam dinner tu. alaa, macam kat rumah tuu. makan dulu kan? haa.. dan ada sesetengah tempat yang bagi bukak puasa amik syarat je dulu, minum air and makan kurma sikit, pastu terus solat maghrib. lepas solat maghrib selesai, baru pegi ngadap jamuan berat, makan nasik bagai. em

normally yang makan berat dulu baru solat tu, tak jadi masalah sangat. especially kat surau. sebab? satu, sebab jemaah amik portion makan dorang sesiap around 20-15 minit sebelum masuk waktu berbuka. kalo abes, ajk surau akan tambah. by the time azan maghrib, jemaah semua ada makanan , dah duduk untuk bukak puasa elok2 dah. alhamdulillah...

tapi... kalo kat mesjid sini... laen sket kaedahnya. dorang biasanya bagi air dan kurma untuk berbuka, pastu gi solat maghrib, pastu baru sambung makan. so... apa masalahnya?

masalahnya... makanan selalu tak cukup. uhuuu... dan aku antara yang tak dapat makan~ T___T mesti korang pelik, kan. camne leh tak cukup. hmmm.. meh aku cerita

ekceli bagos a solat dulu, kan. mengutamakan yang utama. lebih afdhal insyaAllah. tapi... kt mesjid sini... ada beberapa puak yang tak berapa nak kesah kat orang laen... ehe.. camne tu? hmm... ni based on pemerhatian dan kajian aku la ye. first hand experience. some fellas dorang usaha untuk masuk masjid lambat daripada orang len. haaa.. dorang mendahulukan jemaah laen rebut saf hadapan. hee... bagos? wallahualam. sebab apa yang aku nampak... geng2 ni masuk lambat sebab dorang nak dok saf belakang2... -.- yep. some of them even ajak kengkawan dorang stay at the back. aku dengo je... tau dah plan dorang. hahaha. plan apa?

bila duduk saf belakang... dorang paling dekat dengan pintu. so? so... bila habes solat, dorang adalah barisan yang paling awal dapat keluar daripada ruang solat - dan paling cepat sampai kat ruang makan. tah-daaahhh. tu namanya panjang akal. strategist. hahaha. andd some of them, especially kekanak skola rendah, menengah... (budak univ pon hado....) dorang tak tunggu pon doa lepas solat tu abes... uhuk... sudah je bagi salam kedua, dorang doa2 sket la kot, then terus bangun kuar g amik makanan. kemaen lajuuuuu... ~.~"

takpe la rejeki dorang camtu kan. so aku dgn jemaah2 laen ni, sudah doa baru bangun nak pi makan. tengok2 dah beratur kemaen panjang dah .... alahai~ aku dah la bukan spesis gamak tunggu lama2 semata-mata nak makan... hmmm... somehow sebab lapar, tunggu jugak la kan. so meremut la jalan sikit2 ikut giliran. aku jeliinnngg je tengok pinggan budak2 ni... nasik, lauk, berlonggok dalam pinggan. timbun macam tak makan semnggu. haa... mula la mulut puaka aku ni pon. hahahaha

then nak jadi cerita... sampai je kat giliran aku or few guys yang awal daripada aku... dorang dah bunyi2... makanan abes... nasik abes lah, lauk abes lah.. pernah jadi, sume abes. tinggal buah dengan air je. tu pon air nak abes dah. uhuuuu.... sudahnya aku tak dapat makan. lapaaaqq... sedih... dan lebih menyedihkan, bila tengah lepak2 teguk air segelas dua dan makan buah sepotong ... ko tengok budak2 yang tadinya kemaen awal kuar beratur berebut amik makanan... dorang dah sudah makan - dengan banyak lagi nasik atau makanan dalam pinggan dorang, jadi sisa bekas dorang makan - dan dorang berlalu dengan hepinyaa....

kuuusss semangat. menyirap nyirap aku tengok. sebbek tak dijamu air sirap, kalo tak, aku ni leh jadi kordial dah. wuwuuu.... sedih... geram... kuciwaaaaa >.< 

saje je letak ni.. kot2 korang tengah baca ni time puasa. em em... =p kredit

and bukan sekali je kena camtu. few times gak la... sampai aku a bit tawor hati nak makan kat mesjid dah. hukhuk... memang la kalo nak sejukkan ati, kita kata takde rejeki... tapi aku rasa ada je rejeki sumorang - kalo sumorang pon amik makanan ala kadar dan pikir kat orang belakang... huuu... kalo surau tu gamak la orang sikit kan. ye lah, surau kan kecik biasanya. jemaah pon tak ramai. tapi kalo masjid ... berduyun orang oii... dan yang buat perangai serbu makanan amik menimbun gitu pon berduyun gak. uhuu...

makanya... jaranglah aku pon makan kat masjid or surau yang sedemikian. dan masaklah aku kat rumaaaahhhh... masak bodo2 je. nasik puteh, goreng telur, kicap. dah. aku tak saket ati dengan sesape. hahahaha. bazar? aku tak rajin aa ke bazaar... sebab normally aku pegi.. jenjalan.. end up balek empty handed. sebab aku tetau nak makan apa. macam2 tu dah satu hal. maheeiii pon satu hal laen. hee... unless aku mengidam air kathira / katira... then aku pegi la hunting. haaa... itu aku punya fevret. paling koman sekali dalam sebulan puasa tu, aku dapat minum air kathira. syarat sah ramadhan bagi aku. bhahahahaha

so... itulah kesahnya mengapa ku kuciwaaa bukak posa kat masjid or surau yang seangkatan itu situasinya~ perlu diingatkan, bukan semua tempat, surau or masjid camtu ye. masjid aku pon elok, bukan tak elok. cuma... em.. apa korang kata... takde rejeki? aa.. iyelah. em em... 

so taon ni camne? ahaks. ntoh. tengok keadaan lah ye. aku harap masjid or surau seumpama tu punya masalah dapatlah dorang atasi perkara camtu untuk ramadhan kali ni. tambah kaunter amik makanan ke... tambah jumlah peruntukan makanan ke.. apa2 je lah, janji penambahbaikan. semoganya aku dah tak dok umah bukak posa sensorang makan nasik telur goreng dengan kicap sensorang - lagi. macam taon lepas sebulan cenggitu~ hihi... ameenn..

buat korang yang baca ni, aku ucapkan selamat menyambut ramadhan al mubarak. jangan asik takde rejeki macam aku ye. ahaha. till then!

No comments: