SOCIALIZATION

Thursday, July 12, 2012

Tapai

tahu tapai? tahu? pernah makan? sedap?






haa... tapai ni.. dengar nama je dah boleh timbulkan tiga situasi. satu, korang terliur... kemam2 mulut, tahan daripada meleleh ayaq lioq tu.. sebab terbayang betapa sedapnya lah tapai ni. hehe. dua, korang kembang tekak.. rasa loya, nak muntah... brr... ape lah manusia ni makan benda2 busuk camtu.. =p atau ketiga... tapai? amende tu? we olls orang elite2 ni makan pizza je~~

selaku anak kampung yang sejati.. (chewah..) tapai memang menjadik fevret aku la. buat korang yang tak kenal tapai... meh aku ceritakan sket2 ciri2 tapai nih.
tapai ada 3 jenis. tapai nasik, tapai pulut, dan tapai ubi kayu. aku tak pernah jumpak lak tapai ubi kentang atau ubi keledek.. tapi tak tau la kot korang kreatip kan.. hehe. paling femes, tapai nasik dengan tapai pulut. rasa dia... em... ada masam, ada manis. kalo buat biasa2, jadi masam-masam-manis. kalo tere buat.. jadi masam-manis-manis. hihi

kenapa masam? haaa... sebab tapai ni diperam~ kenapa peram? sebab kalo tak peram.. jadi bubur chacha. ~.~ jangan tanya soalan pelik2 boleh tak? grrr.. hahaha. ntah! pegi la tanya orang belajar sains kimia dan pemakanan sana... =p yang aku tau, camtu la proses penyediaannya. bahan2 dia pon tak susah nak cari/dapatkan. senang sangat lah nak buat tapai nih! siyes. kat hujung entri nih aku ajar camne nak buat tapai ek. =)




now.. aku nak mengimbas balek kenangan2 berkenaan tapai ni.

orang tua-tua kata... nak buat tapai ni bukan buleh main buat sembarangan je. ada pantang larang dia. salah satunya... kalo nak buat tapai, kena dalam keadaan yang sunyi.. tenang.. jauh dari keriuhan suara2 yang membingitkan.

seingat aku la... sepanjang aku pernah tengok arwah mama dan arwah tok buat tapai... memang dorang tak pernah bagi aku datang dekat2. kalo buat kat dapur tu... alamatnya sampai sudah la dapur tu jadi kawasan larangan. no entry. LOL. tapi aku kan ketegaq. aku pegi jugak! perasaan ingin tahu itu menebal di dalam jiwa. ekeke. curiousity kills the cat. nasib aku bukan cat. =p

orang kata kalau kita bising2 masa buat tapai.. nanti tapai tak menjadi. maksudnya? yeah~~ tapai akan jadik sangat lembik, or busuk. senang cakap, tak buleh buat makan lah. aku tak paham apa kaitannya. tapi tried and tested - memang kalo buat tapai sambil bersembang-sembang, kecoh2... masam lembik lah tapai tu. buang la jawabnye. hm~


then... kalo nak buat tapai, tak boleh marah2. kena dengan jiwa yang tenang, ceria, penuh tawadu', istiqamah dan toma'ninah! muka pon kena hepi2, senyum selalu, takleh cengeng2... hahaha. kenapa? sebab.. kalo buat tengah moody, tengah marah or masam muka... nanti tapai pun jadik masam! tak sedap untuk dimakan. mama dengan angah (ibu jagaan aku masa kecik) pernah buat tapai sama2. bahan yang sama, sukatan yang sama, pada waktu dan tempat yang sama.. tapi dalam keadaan yang berbeza.

masa tu mama tengah marah2... pasai pa aku tak ingat. lepas tu dia pegi buat tapai dengan angah, konon nak cool down chill out la kot. angah... dia rileks je~ aman damai je perasaan. so, i cut it short - bila tapai dah siap peram... yang angah buat rasa manis, yang mama buat jadi masam. hokhok. betul weh~~

the last one .. yang paling ekstrem skali ialah... pantang kalau buat tapai time period. kalo korang tu tengah period, haid, datang bulan... takyah la nak gedik buat tapai. wallahualam la kan.. tapi.. pernah cousin aku sendiri buat tapai time dia period... huu... horror gila jadiknye.

bukan la korang kena rasuk ke hape... -____- tapi... tapai tu nanti bukan setakat rasa masam.. lunyai... tapi turut bertukar jadik kaler merah!! betol weh... itu la yang jadik kat hasil tapai buatan spupu aku yang tengah haid masa buat tapai tu. ngeee.... memang kena sound la beliau. ekeke. takpe la, pengalaman. tak jadi - tak tahu~~ kan? ^^

anyway... wallahualam~ hehe

dah. tu pantang2 buat tapai. so, korang dalam pantang tak? kalo tak.. meh aku nak ajor buat tapai nasik dan tapai puluit.




Tapai Nasi

bahan-bahan: 2 pot beras, setengah bijik (1/2) ragi

cara buat:
- tanak (masak) nasik macam biasa. bila dah masak, tunggu sejuk, lepas tu tuang dalam talam (dulang).
- parut ragi sebijik tu. tabur/serak/ayak atas nasik. bagi sekata tau, biar semua kena. kang tak menjadi lak...
- gaul bagi serata. tutup bekas. biar dalam sehari dua.
- agak2 dah berair tu, boleh la simpan dalam peti ais~

*better guna beras biasa je, tau. jangan la guna beras brasmathi ke, berang perang ke.. tau la kaya, tapi.. hehe*



Tapai Pulut

bahan-bahan: sekilo pulut, setengah bijik (1/2) ragi, daun pisang/keladi/getah

cara buat: lebeh kurang je dengan tapai nasik~
- basuh pulut, then masak macam masak nasik jugak. kalau takut pulut lembik, sukat elok2. satu cedok pulut sama dengan satu cedok air. lebeyh kurang la.. janji tak banyak sangat lebih airnya.
- bila dah masak, tunggu pulut sejuk. lepas tu tuang pulut atas talam or dalam bekas. ratakan.
- ayakkan/tabur ragi (yang dah diparut jadi serbuk) bagi serata atas pulut. lepas tu, terbalikkan pulut tu (upside down), dan ayakkan lagi ragi bagi kena kat bahagian yang belom kena.
- kompemkan semua bahagian pulut kena ragi, lepas tu bungkus dengan daun pisang or keladi or getah. peram lebih kurang dua hari. tiga pon okay~ ^^

amacam? senang kan? haa.. tinggal rajin tka rajin je. hehehe.

oh ya. kat sini aku nak ingatkan... tapai ni .. panas. berbisa. jadi bagi yang tak biasa makan tu... maybe penin2 sket la jadinya. bukan mabuk tau! penin je. sebab panas.

kalo korang tengah period... elakkan makan tapai. nanti darah banyak turun. maksudnya.. lebih banyak dari biasa. dan mungkin akan lambat habis jugak.

paling penting! JANGAN MAKAN TAPAI SEKIRANYA ANDA MENGANDUNG. tak kira la berapa bulan pon. especially yang baru2 lekat ke, 3-4 bulan ke.. wuuu... please darling please.. jangan la mengidam tapai... mudarat nanti. ok? ini pesanan ikhlas.


No comments: