SOCIALIZATION

Saturday, May 28, 2011

mari bermotivasi!

kalau ikot saranan Lev Vygotsky, motivasi tu penting dalam membantu perkembangan kanak-kanak, lebeh2 lagi dalam ruang lingkup sosialisasi dorg. Bruner pon ada cakap camtu... Rodgers pon cakap lebeyh kurang tu.

dalam aku dok belek2 thunderclaps zaman highschool dulu...ada la satu nukilan ni... majalah skolah tahun 2004, tahun akhir aku kat skola menengah.

nukilan tu sepatutnya memotivasikan pembaca... tapi.. aku tak tau la samada aku ni seorang constructualist ke, post-modernist ke, oren sunkist ke... hm..

bila aku baca nukilan tu..or lebeyh tepat lagi - resipi senandung kejayaan (tu tajuk tulisannye ye).. aku bleh bayangkan sebijik2 item/ingredient resipi tu, secara detail... then segala perbuatan/steps tu terproses secara otometik dlm otak ni. resultnya? aku bleh bantai gelak guling2.. ^^"

nah. aku re-post kat sini. just a sharing. ingat, ini bertujuan untuk memotivasikan anda dalam pelajaran, bukan utk jd bahan gelak...mcm yg aku buat tiap kali aku baca resipi ni.. ehe...(ampun~...)

RESIPI SENANDUNG KEJAYAAN

bahan-bahan

buku secukupnya (ikut selera)
sebiji ketekunan
sebakul kerajinan
4 hiris keinsafan (dimayang)
5 keping kasih sayang
beberapa potong nasihat
beberapa ulas doa
sedikit hasad dengki (dihancur dan dilumat-lumatkan)
secebis malas (digoreng dan ditumbuk halus)
segenggam harapan
1/3 cawan air mata
semangkuk keazaman
sekuntum senyuman (untuk hiasan)

cara membuatnya

1. buku dipotong mengikut kemahuan. gaulkan buku dengan azam dan biarkannya bersama ketekunan
2. ketekunan diperah untuk dijadikan 1 liter pati kesungguhan dan 2 liter usaha.
3. keyakinan, kasih sayang, nasihat, doa dan harapan digaul bersama.
4. pijarkan air mata, tumiskan keinsafan dan gorengkan hingga bangkit aromanya (untuk menimbulkan kesedaran)
5. kemudian masukkan bahan yang telah diganti tadi, kacau dengan pemikiran yang baik dan sempurna.
6. masukkan pula buku dan campurkan dengan usaha dan didihkan.
7. tambahkan pula kerajinan.
8. akhirnya masukkan kesungguhan dan doa.
9. bila sudah berjaya, rasakan nikmatnya. jika kurang sedap, tambahkan lagi ketekunan dengan secukupnya.
10. masak sehingga pandai, kemudian angkat. apabila sejuk, hidangkan dengan sebuah kebanggaan.
11. taburkan kesyukuran dan hiasi dengan sekuntum senyuman.


satu-satunya part yang aku tak gelak guling-guling - step #11. hehehe...

awat la hang ni a'an oii... ^^"

No comments: