About Me

My photo

life is short . don't shorten it

SOCIALIZATION

Saturday, June 18, 2011

Abah

abah... abah apa habaq? =) adik kt sini sehat2. ada la demam sikit2, macam biasa. tapi ok ja.. hehe.

abah dok buat pa? adik baru sudah ngaji tadi. em.. teringat masa kecik2 dulu, abah ajaq ngaji. lepas asaq, mesti kena ngadap Quran dengan abah. kadang2 mama, tapi mama selalu ajaq lepaih magrib. tapi besanya petang2, abah la... mama suroh adik pi ngaji kat Chik Teh kat baroh nu. adik takmau...segan. adik baca slow, selalu silap. satgi dia piat tlinga. hahaha.. tapi dengan abah, abah tak piat.. abah ajaq elok2 sampai adik buleh eja, sebut, baca betol2. kita tak ngaji Iqra' kan abah? terus Muqaddam kan? pastu masuk Quran. em, darjah 4 dh khatam. masuk darjah 5 khatam lagi skali, time kenduri akak kawen. syok ooo!! time tu mama dengan abah ada kat kiri kanan adik, masa majlis khatam Quran tu. cuak tak tau nak habaq, rasa macam masa sunat dulu pon ada. muahaha =D

abah ingat dak, time kita pi tepeng dulu? ala..yang kita pi zoo tuu~. masa tu umoq adik baru.. 2 taun lebih kot..dah pandai cakap-jalan dah. kita tengok binatang2 banyak2. syok! bila adik penat, abah yang dukung adik. ada satu part tu, kita tengah jalan2 kat tepi kolam ikan ni. ikan yang besaq tuu! arapaima gigas! adik ingat lagi nama dia, abah sebut. adik kan nakai time tu - tengah abah dukung adik, adik ambik pen Parker abah, tauk dalam kolam tu. pergh!!! pasaipa adik buat cmtu, jangan tanya. adik pon taktau.

adik dah habih keriau dah. mama siap marah lagi. memang la, pen tu mahal, dah la hadiah orang bagi plak tu. tapi abah sikit pon tak marah adik.. abah pujuk adik, jangan nangeh..jangan nangeh.. siap pi beli cekelat bagi kat adik. tobat la adik tak nangeh, takot kena marah!! hee... punya la jenuh pekerja zoo tu pindahkan ikan2 tu sat, sebab nak cari pen dalam kolam tu. tapi tak jumpak jgk. adik rasa la bah, ikan besaq tu telan kot... hm.. sori abah...

satu lagi, time kecik2 dulu, abah ingat dak yang adik jatuh dalam telaga belakang rumah kita tu? hahahaha. ya Allah, yang tu memang adik takleh lupa. elok ja adik dok jalan atas pelantaq kayu tu. dah la time tu telaga tu pon memang dalam, ayaq penuh sampai sama paras dengan pelantaq. tet..tet..tet.. adik jalan.. plup!!! pelantaq habih, laju ja adik tenggelam dalam telaga tu. hahaha. naseb baek la adik sempat diselamatkan. kalu dak...hee.. abah kot yang menulih semua ni kat adik..

masa mula2 abah bawak adik pi bendang, adik belom tadika lagi pon. best gila time tu. main ayaq, yo! hahaha. siyes best, abah. abah suroh adik tolong tarik semai dalam bendang. wheee!! layan oo, lari2 tarik plastik tebal kaler biru tu. penuh anak2 semai atas plastik tu. tu la 1st time adik bleh main kuku kambing tu. kalau dak, adik rasa adik jadi macam budak2 skarang... kuku kambing hat cucuk semai pon tak tau pedia. tima kasih abah.

sebut pasai bendang. haha. ada skali tu kita tengah bakaq jerami. hooo.. petang tu plak la angin nak mai kuat kan. dah la bendang Haji Seman kat sebelah bendang kita tu tak ambik lagi padi dia. api pon gagah kot tu jgk la dia nak pi makan. mama ada sekali. ingat dak, mama pengsan kat tengah bendang, sebab asap tebai sangat. cuak gila time tu. dah la mama berat. adeh~... kesian abah, kena jaga api lagi, kena jaga mama lagi...risau kat adik lagi. adik kecik lagi time tu abah. sori, tak banyak adik buleh tolong. tapi lepaih abah padam semua api...kita dudok satu femli kat tepi bataih tu. dok dekat2 mama. nasib baek time tu mama sedaq dah, kalu dak musti kena bahan lagi. hahaha

haih..

abah... adik mintak maap..
adik mintak maap..sebab banyak buat salah dengan abah...
adik mintak ampun, sebab penah ada rasa benci kat abah...
adik mintak sori, sebab selalu susahkan abah..

abah suka belikan adik cekelat. apollo tu dah wajib. lepas tu ada candy yg bijik2 tu, yang sepeket dua kupang tu. awal2 sekolah, abah hantaq pi sekolah naik moto. dah pandai pi sendiri, abah beli kat adik beskat. tiap2 malam minggu, atau bila2 yang adik nak, abah mesti bawak p makan nasik ayam. tak pon mee terapung kat kedai tepi sungai tu. ada masa, abah bawak adik pi pekan, beli buku beli komik, pi kerat rambut, pi makan cucoq udang. abah buat segalanya kt adik. adik syukur sgt2, abah.

tapi.. kenapa, bila adik makin besaq, kita makin jauh..ha abah? kita makin jarang cakap. abah dah tak ajak pi bendang sama2 sangat. dah adik pandai mengaji, kita tak ngaji sama2 dah... walaupun adik muazzin kat surau kariah kita, tapi kita pi surau asing2...kenapa abah? kenapa kita jadi camtu?

sebab adik dah besaq? sebab adik lebih kat mama?.. abah... walaupon mama selalu beletiaq, selalu marah adik..selalu gadoh dengan adik... tapi mama cakap.. mama sayang adik. mama selalu peluk adik. tapi kenapa abah, seingat adik, bila adik dah besaq.. takdak nak kata abah sayang adik. takdak nak peluk adik macam dulu2. kenapa abah??

abah
adik rasa.. adik tau jawapan kepada soalan adik semua tu. abah marah adik.. abah kasaq dengan adik.. abah suroh adik buat kerja2 berat... tegah adik buat macam2 benda... sebab abah nak adik belajaq. belajaq macam mana nak hidup. macam mana nak survive. abah dah sediakan adik ilmu kehidupan tu dari awai2 lagi. abah bagi adik rasa macam mana susahnya hidup, macam mana payahnya hari2 mendatang..macam mana susahnya bila abah mama takdak nanti-

abah dah persiapkan adik tanpa adik sedaq semua tu, abah. abah buat semua tu... sebab abah sayang adik. itu la cara abah tunjuk betapa sayangnya abah kat adik.. =\

maafkan adik, abah. adik tak perasan semua tu dulu.

sekarang... lepas abah mama dah takdak... baru adik nampak.. baru adik tau. kenapa abah buat semua tu.. baru adik sedaq..yang adik dah terlewat.. untuk berterima kaseh kat abah.. nak menghargai abah..

hari mama meninggai.. abah tengah sakit... adik mintak maaf, abah. abah orang paling last adik habaq pasai mama... adik tak sanggup.. masa tu abah dok baring kat dalam bilik, kat atas katil. abah mesti pelik kan? kenapa tiba-tiba rumah tok jadi penuh orang.. kenapa mama dengan adik tak bangun mandikan abah... kenapa mama tak pi kat abah, suap makanan macam selalu...

ironi kan... arwah mama kami baringkan kat ruang tamu... abah masa tu dok baring kat dalam bilik - sebelah ruang tamu tu ja. ='\ yang tu pon adik tak mampu nak pi habaq kat abah..

maaf, abah. dah la adik tak boleh terima kenyataan yang mama dah takdak time tu... adik jugak la nak kena habaq kat abah, orang yang abah sayang, yang abah cinta... yang jaga abah masa abah sakit, yang besusah payah perit jerih bela abah dengan adik.... dah takdak.

sampai la adik dah reda sikit...baru la kami angkat abah, naik kerusi roda tu.. bawak abah tengok mama.. Ya Allah, sayu luluh hati adik, bila adik tengok abah waktu tu... abah meratap, meraung...tengok arwah mama depan mata... maafkan adik. adik tak kuat masa tu.. abah menangis sungguh2... adik tak pernah tengok abah nangeh sampai macam tu.. kalau dah semua orang sayangkan mama, apatah lagi abah..kan?

abah
maafkan adik sebab tak dapat jaga abah lepas pemergian mama... adik tau, sepatutnya memang jadi tanggungan adik sebagai anak laki untuk jaga abah. adik sanggup, abah. tapi, sedara-mara desak bagi depa yang yang abah...atas sebab2 yang tertentu dan tak boleh dielakkan.

hari tu... hari kami hantaq abah ke sungkai. Paklang nak jaga abah. dia kata, akak dok jauh sangat, kat terengganu. susah adik beradik nak melawat abah. kalau jadi apa2hal, payah sebab jauh. adik pulak, tengah dok belajaq kat maktab. Paklang kata, biaq la dia yang jaga abah... sebab dia nak balas jasa abah bela dia masa dia kecik2 dulu. masa dia dengan adik beradik paklang yang laen dudok dengan abah.

abah kuruih sangat, abah..muka abah cekung.. masa nak balik tu... mata abah sayu sangat. abah dah tak boleh bercakap, tak boleh bjalan. abah tengok ja adik dengan kakak lama2... dalam tak bersuara, dalam tak bergerak tu... mengalir ayq mata abah..

abah,
hari kami dapat berita, yang abah dah tenat tu... adik ada kat rumah akak, kt terengganu... lepaih ja dapat talipon tu, kami terus cepat balik. tapi... Allah lebih sayangkan abah... dia jemput abah dulu... tak tunggu adik dah. adik tak sempat tengok abah.... remuk hati adik, abah.... bukan stakat tu. bila abah dikebumikan pon adik tak sempat tengok.... ya Allah..memang ujian yg cukup besaq adik terima time tu.. takpalah... abah selalu pesan, ada hikmah di sebalik kejadian. tu semua ketentuanNya.

abah...

adik dah tak mampu menaip... tangan dah ketaq teruk ni.. ehe.. mata pon dah letih, dah macam ayaq terjun dah. hee..

terima kasih, abah..
sebab sambut kelahiran adik dengan azan dan iqamah
sebab ajaq adik solat, ngaji, azan, posa..
sebab beli kelambu kat adik - takmau bagi nyamuk gigit
sebab bagi makan pakai secukupnya dari adik kecik sampai la sudah
sebab belikan buku dengan komik kat adik tiap2 bulan
sebab bayaqkan yuran sekolah adik
sebab hadiahkan basikal, ajaq adik kayuh beskal
sebab belikan adik harmonika
sebab ajaq adik cara sembelih ayam
sebab ajaq adik cara kukoq nyoq
sebab tunjuk kat adik perit jerih abah mama cari rezeki buat bendang
sebab rotan adik bila adik tak balik rumah time maghrib
sebab ajaq adik hormat orang lain
sebab pupuk adik untuk sentiasa jaga dan lebihkan orang lain dari diri sendiri
sebab selalu dan sentiasa doakan adik
sebab ajaq adik bertukang
sebab selalu bawak adik pi zoo tepeng, pi taman permainan
sebab percaya yang adik bleh nampak benda2 yang orang len tak nampak
sebab abah hadiahkan adik arnab, bagi bela
sebab pukoi adik, beletiaq kat adik, marah adik bila adik buat salah
sebab buat rumah kita tu
sebab kawen dengan mama
sebab jadi hero dalam hidup adik, kakak, mama
sebab..
sebab abah... abah adik.

abah, adik mintak maaf...
sebab tak sempat ada kat sisi abah, saat2 malaikat maut datang
sebab tak sempat bisikkan kalimah syahadah ke telinga abah, waktu abah tenat
sebab tak dapat tolong abah, masa abh kena sengat lipan
sebab tak sempat belanja abah makan duit gaji kerja adik
sebab adik tak sempat bacakan cerita2 dari buku2 yang abah belikan tu dekat abah
sebab tak mampu bayaq yuran perubatan yang tinggi, bagi abah rawatan terbaik bila abah sakit
sebab tak sempat nak bawak abah ronda2 naik kereta adik sendiri
sebab adik beli dan jual violin adik tanpa pengetahuan abah
sebab tak sempat masak lauk kegemaran untuk abah
sebab tak reti-reti guna mesin kukoq nyoq elok2
sebab tak mampu nak uruskan bendang dengan baik
sebab adik tinggi suara kat abah bila abah marah, pukoi, tibai adik
sebab adik pernah tak hormat abah, pernah bersikap biadab dengan abah
sebab tak dapat jaga abah baik, macamana abah bela adik dari kecik..
sebab pernah lalai dalam mendoakan abah dengan mama kat sana
sebab adik tak amalkan ilmu bertukang langsung sekarang..
sebab tak sempat bawak abah jalan2 makan angin, bercuti.. hanya selalu kat hospital, klinik dengan rumah tok saja..
sebab adik susahkan abah tiap kali nampak benda2 tu masa kecik dulu..
sebab adik tak bela arnab yang abah beli dulu elok2..
sebab degil, ketegaq, melawan cakap abah, wlopon selalu dah kena marah
sebab tak dapat jaga rumah kita baik2...
sebab abah tak dapat ada sama, time kenduri, kalau adik kawen nanti..
sebab tak jadi anak yang baik, yang dengaq cakap..
sebab..
sebab adik tak sempat nak ucapkan adik sayang abah...adik tak sempat nak tunjuk macamna adik sayang kat abah.. adik tak sempat balas langsung jasa abah....

maafkan adik, abah..='\

adik tak mampu nak listkan semua perkara pasal abah... hanya Allah saja yg dapat balas jasa bakti abah. cuma, adik sentiasa doakan kesejahteraan abah, moga2 abah tenang kat sana, dengan mama skali.

abah, adik mintak ampun, mintak maaf...atas segala salah silap adik selama abah membesaqkan adik, mendidik adik. adik mintak halal makan minum, ilmu segala, dunia akhirat. tima kaseh, abah. jasa abah bukan stakat adik tak sempat nak balas.. adik rasa sampai bila2 pon adik takkan mampu balas.. moga Allah tempatkan abah dengan mama dalam kalangan hamba2Nya yang beriman dan dirahmati.

=']

em.. adik jgk nak mohon restu abah. nak cari calon, buat menantu abah mama. ehe.. tapi so far... no luck lagi la. hee..

kirim salam kat mama! ^^ adik rindu mama..

adik sayang abah
adik rindu abah

Encik Ramli bin Pilus, you're a true hero. Always, and ever. In my heart. =)
Happy Father's Day, abah.

7 comments:

emergency room said...

i love you aan. be strong. im sure ur father and your mother are proud there to have a son like you. :)
Al-Fatihah to both you mom and dad.

antara said...

thanks, terr. =] much love too, i to you, my friend.

and i'm very sure. your parents; mom and dad, are grateful enough, having you as their child. ^^

love your life, terr; it means a lot to them. =D

thankies~ ^^

redsugarpaper said...

salam..ann

hg buat aku nangis pagi ahad ni :
aku masih ingat abah hg toggang moto honda tu
mak hg waktu sign buku report
:(
al fatihah untuk mereka

aiichan said...

sigh, this is such a heartfelt, moving entry T,T i couldnt help getting all teary.

youre so strong, to go through all this. keep on being strong.

al-Fatihah to your parents. may Allah bless their souls.

MohdIzwan said...

Al-Fatihah for both ur mom n dad..
Be strong bro..I know u r strong..always..n forever.. :)

semoga menjadi warga pendidik yg berdedikasi kelas.. :)

antara said...

=]

I had the time of my life. ehe. thanks. time kaseh for all your concerns, dan kenangan.

yes, moto honda merah tu ada lagi. haha ^^

em! your time, your memories, your pride-and-joy-and-tears-and-laughter..everything. treasure them heartily. you'll be thankful someday. you'll be glad you do..and did. ^^

thank you. time kaseh~ =]

Anonymous said...

Perkara yang Allahyarham Abah a`an ajarkan semuanya Allahyarham Abah saya juga ajarkan... sedeh.. pengalaman kehidupan saya juga `hampir` sama... saya akan sentiasa ingat.. kerana saya seorang anak... kuatkan semangat, dan saya setuju dgn komen A`an ..