About Me

My photo

life is short . don't shorten it

SOCIALIZATION

Thursday, June 16, 2011

Gerhana Penuh Bulan Penuh



Ya Allah...

sangat-sangat cantik. Alhamdulillah. aku amat bersyukur ke hadratNya; aku masih diberi nyawa untuk hidup, diberi kesempurnaan anggota dan panca indera, diberikan kesempatan dan waktu..

16 Jun 2011. aku tak sangka dapat saksikan keagungan ciptaanNya yang aku memang nantikan dari dulu lagi. Gerhana penuh, bulan penuh. hasilnya? satu kejadian alam, kekuasaan Tuhan yang cukup istimewa, untuk tatapan, renungan dan penghayatan buat para hambanya sekalian makhluk.

mula-mula aku ingat cuma akan dapat tengok bulan membentuk luna ring yang cantik. tapi, Allah bagi lebih dari tu. sinar rembulan yang cerah, dimalapkan, dan bulan diubah warnanya kepada jingga!

Ya Allah. masa aku menghayati kejadian alam tu... aku tak sedar yang kelopak mata dah bergenang. =') terharu sangat. gembira sangat.

aku sendiri tak tau kenapa aku jadi syahdu tiap kali bulan mengambang, bulan penuh, dan especially malam tadi; gerhana bulan. tiap kali bulan penuh, hati aku rasa tenang, rasa sayu, rasa lapang.

aku pernah tido kat padang maktab sensorang... waktu bulan penuh. aku pernah terlena kat atas pokok, dari tengah malam sampai 3-4 pagi..waktu aku menghayati keindahan bulan penuh.. aku pernah berhujan berembun tengah2 malam... semata-mata nak renung bulan penuh lama2..=)

gila kan? haha. tah la. mungkin. tapi yang pasti, bulan penuh selalu buatkan aku gembira, terharu.. dan menjadikan aku lebih bersyukur kat Tuhan.

untuk malam tadi, terima kasih, ya Allah. keindahan yang agung. membuatkan aku lekas tunaikan solat sunat gerhana.. salah satu cara untuk aku sampaikan rasa syukur dan menghargai nikmat yang dikurniakanNya.

kepada sesiapa yang aku ucapkan hepi full-moon day/nite, dan aku khabarkan rasa gembira aku tiap kali bulan penuh... ada dua sebab utama aku buat mcm tu. 1, aku nak berkongsi rasa gembira tu, rasa syukur tu, dengan dia. 2, dia insan yang cukup bermakna bagi aku, yang sangat aku hargai. =]

9 comments:

Ilyana Fauzy said...

Back then, you told me a few times utk tengok bulan. Was it for reason 1 or reason 2? :~)

antara said...

haha! which one you prefer? xD

Ilyana Fauzy said...

Haha. You tell me lah!

antara said...

back then eh. doloo2 eh. haha. biarlah rahsia~ chewaahh!! =D

Ilyana Fauzy said...

Hahaha. Mana aci camnie. Btau ah!

antara said...

your tunang will strangle me to death, despite any of the reasons. bwahaha! xD

Ilyana Fauzy said...

Hahahaha. He has the right to love me but no rights to stopp any people from liking/loving me ;~) Heee.

Ilyana Fauzy said...

N klu dia strangle you, lemme know, I'll strangle him balik sbb dia cederakan kawan I. KENOT!

antara said...

aww.. such a sweet thing. how thoughtful~ =D