Sunday, January 8, 2012

Hantu - (Sape Imaginasi Tinggi, Jangan Baca Entri Ni)



okay. aku buat entri ni dalam keadaan tenang, sebagai nak menjawab persoalan yang diajukan oleh member aku sorang nih - yang sangat percaya dan taksub dengan kisah2 hantu mantu.. #facepalm


bro, aku harap kau baca entri ni, dan pikir soalan2 aku ni ye... 

aku nak tanya soalan lazim dulu... silakan perah otak sikit. hehe

pernah nampak hantu?
pernah dengar suara hantu?
pernah mimpi kena kejar dengan hantu? lepas tu korang cuba menjerit, tapi tak kuar suara?

pernah ada pengalaman kena tindih?
pernah rasa macam ada something ikot korang?
pernah jadi tetiba seram sejuk tak pasal2 bila dok sensorang?

***********

apa persepsi korang bila kita sebut pasal hantu? secara paling tipikalnya... korang mesti gambarkan camni ;

muka hodoh, berambut panjang, berpakaian putih, kekadang ada bau wangi/busuk,

or

hitam/gelap, tak nampak rupa, besar/tinggi, suara parau/seram,

betol tak?

***********

tapi korang tentu sedar, kan? kalo nak diikotkan... jenis2 hantu kat Malaysia ni saje... dah bleh buat ensiklopedia. kalah Britannica dgn Wikipedia weh. hahaha. 

yelah. mana tak nya. dari sekecik-kecik anak kerak, sampailah ke sebesor-besor hantu raya, jembalang tanah bagai... semua ada ciri dan specialty masing2. bleh buat listing macam Pokemon/Digimon dah. ekeke

***********
cer korang tanya diri korang balek... or jiran 'sebelah' ... or makcik jual karipap kat matrikulasi ... or yang kat belakang korang tu, yg tengah teman korang baca entri nih...

mana datang jenis2 hantu nih?
sape yang bagi nama kat hantu2 ni semua?
sape yang tetapkan keupayaan dorang? kenapa mesti toyol mencurik, dan hantu raya bleh bertukar rupa?
kenapa budak pompuan kat tepi ngko tu sengeh2?

kenapa banyak sangat hantu dalam masyarakat melayu? 
kenapa kita kata hantu cina yg lompat2 tangan kedepan tu je? 
apsal tak banyak citer pasal hantu kaum india? ke memang dorang takde hantu? 
hantu2 kaum di borneo pernah sampai semenanjung Malaysia tak? 

kenapa hantu orang puteh laen dengan konsep hantu kita?

nanti aku ulas. sorry, mengantuk... demam tak baek lagi + penin kepala teruk. hee..
=) 

5 comments:

Anisa Hang Tuah said...

an..aku pernah nampak.mase zaman sekolah..berdiri depan aku..pastu aku demam seminggu lebih..

kat uum,sering aku ditindih,bau bunga2 klasik tu haa...gila seram juga kekadang..kau tahu..aku tga syok tido,katil aku digoyang2 dia..

Wasuka Tiramisu said...

Baru2 nih perg jumpa mmber kat kampung da dekat2 sini.dalam kui 10 mlm kot gi umah dia.jalan gelap gak.tapi sebab dah biasa,jalan jer la(lagipun naik motor,leh pederas).then sampa sana jumpa dia ngan tok(nenek) dia.tok dia habaq kat dia kami ni berani pi mlm2.lepas bape hari,tok tu rta habis kisah2 lama kampung tu.Tok tu dah bnyk kali jumpa.Tok kata kami xtau pasal kampung tu tu sebab tak tau ada menda2 nih.huhu....No wonder member x kasi balik ikut jln sama,dia suh ikut jalan kilang.huhuhu

Ainnur Jannah said...

assalamualaikum...sambungan untuk entry ni dah ada lom?
kalau dah ada, tajuk dia apa?
tak sabar2 nak baca ni...hehe

antara said...

ada.. tapi belom rasa nak publish. nanti2 insyaAllah. =) hehe

Ainnur Jannah said...

owhh...hehe, okay.. i'll wait. :D