About Me

My photo

life is short . don't shorten it

SOCIALIZATION

Sunday, December 9, 2012

Pesanan Buat Suami . . .



Wahai suami.
Cintailah isterimu



Cintailah dia ... pabila dia menghirup minuman daripada cawan dan gelasmu. Dia cuma ingin merasa, apa yang kamu rasa.

Cintailah dia ... pabila masakannya tidak seenak masakan ibu. Sesungguhnya, dia telah mencuba.

Cintailah dia ... pabila dia meminta kamu membantunya membuat kerja rumah. Dia cuma ingin kamu bersama menjadi sebahagian daripada makna keluarga.

Cintailah dia ... sekiranya dia mempunyai telatah yang sedikit menjengkelkan bagi kamu. Ketahuilah, kamu juga adakala menjengkelkan - namun dia terima; seadanya.

Cintailah dia ... pabila dia kelihatan kusut dan serabut di waktu pagi. Berbanggalah kerana hanya kamu dapat melihatnya.

Cintailah dia ... pabila dia bertanya "do I look fat?" . Dia utamakan pendapat kamu - maka beritahulah dia.. "you're beautiful."

Cintailah dia ... tatkala dia mengambil masa berjam-jam untuk bersiap. Dia hanya cuma ingin kelihatan cantik, untuk kamu. Hanya yang terbaik - untuk kamu.

Cintailah dia ... pabila dia menghadiahi kamu sesuatu yang bukan pada citarasamu. Senyumlah, dan hargailah. Beritahu dia, "it's what I've always wanted!". Dan maksudkannya.

Cintailah dia ... pabila dia menangis untuk sebab yang tidak kamu ketahui. Tak perlu kamu bertanya, cuma beritahu dia, "it's going to be okay" . Dan maksudkannya.

Cintailah dia ... tatkala dia sugul dan murung. Dia menanti satu pelukan yang halal daripada kamu.

Cintailah dia ... pabila dia sedang mengharungi PMS. belikan dia coklat, urut kakinya, urut belakang dia. Berboraklah dengannya. InsyaAllah. ^^

Cintailah dia ... pabila semua yang telah kamu usahakan tidak dapat memujuk dan menenangkannya. Hormon. Biasalah tu..

Cintailah dia ... pabila dia ter-rosakkan baju kegemaran kamu. Maafkanlah. Mungkin sudah tiba masa kamu bantunya membasuh dan menggosok pakaian, bersama-sama.

Cintailah dia ... pabila dia salah bagi direction jalan.

Cintailah dia ... pabila dia membebel dengan cara kamu memandu, pada ketika kamu memandu. Dia cuma ingin suaminya selamat.

Cintailah dia ... pabila dia ada pendapat dan pendiriannya tersendiri. Dia cuma inginkan yang terbaik - buat dia dan kamu.

Cintailah dia ... pabila dia cemburu. Siapa kamu untuk merungut - kerana daripada semua lelaki di dunia, dia telah memilih kamu untuk hidup bersama.

Cintailah dia ... tatkala dia mengajak dan menyuruh kamu untuk solat; untuk beribadah sunat. Dia cuma ingin bersama kamu - hanya kamu - di dalam syurga kelak. InsyaAllah.

****

Cintai isterimu. Sayangi isterimu. Kasihi isterimu. Wahai suami, ingatlah pesan Nabi Muhammad (selawat dan salam ke atas baginda):

"treat women well"

dan

"the best of you are those who are best in the treatment of their wives."


wallahualam. =)

3 comments:

Cik Muda said...

phewww.....aku doakan tuk ko juge...huhuhu~

antara said...

ameeeennn~ ^^

Liza Aidid said...

Sweetnya entri nie.