SOCIALIZATION

Thursday, July 4, 2013

Hanya Sekepal Dua - Duapuluhenam


assalamualaikum!! salam sejahtera salam muhibbah salam perpaduan salam kaut. eh. =p

nice try, kid. nice try. hahahaha


baru2 ni ada orang tanya aku... kenapa tak hapdet hanya sekepal dua dah? sebab jarang pegi sekolah ke? hahaha. sinis je bunyi dia. tapi... tapi betol! ekeke. aku agak selalu tak masok keroje kat headquarters kebelakangan ni. bukan ponteng tau. tapi kena keja outstation. banyak kursus, seminar, bengkel, bla bla bla...

happened to be bulan lepas je aku pegi karnival integrasi sa-Malaya dan jemputan interneshenel. event peringkat kebangsaan yo. alhamdulillah jabatan negeri bagi kepercayaan bawak budak2, wakil slangor. syok! seminggu berpenat lelah kat golf resort. bhahaha ^^ nanti aku citer detail pasal ni ek. hehe~

dah balek daripada tu, kena bawak budak buat show pulak. ngaa... pegi merata lagi. sambung penat. gamak2 baru nak rehat, datang lak keroje laen. gedebak gedebik gedebuk, tengok2 dah sebulan aku tak cerita pasal anak2 aku kat sini... huu~~

untung budak2 ni. kecik2 dah berbakat. aku sampai ke tua ni takde bakat apa. hahaha

ni. ni baru rasa nak menulih. hiks. bukan apa... bila aku menulis, aku curahkan sepenuh perasaan dalam tulisan aku. dengan harapan orang yang baca dapat feel apa yang aku rasa time tulih tu. so time aku penat, tak larat, lemah tak bermaya (mengada..) , memang tak la aku nak menulis. kang tak menjiwai. ihik. ^^ so now aku tengah berjiwa-jiwa gumbira, boleh la aku berseloka! hahaha

eh jangan pikir macam2. haaa.. korang ni pantang. hepi pon pikir bukan2, sedih pon pikir bukan2... payah la cemni. ekeke. aku hepi sebab kengkawan aku, batch2 junior kat maktab dulu dah dapat posting dorang! alhamdulillah~~ haaa~ hepi la! hepi!! good for them!! aku tumpang gumbira je la... =)

recently dorang dapat panggilan keroje. jadi chekgu kat skolah2. penantian akhirnya berakhir. hahaha huduh pulak bunyinya. luls~ ha! dikesempatan ni (chewah macam sampaikan salam lebaran.. ekeke) aku nak ucapkan TAHNIAH!!! CONGRATULATIONS!!! OMEDETOU GOZAIMASU!!! buat korang2, my dear friends, yang dapat posting jadi chekgu. ingat. samada korang memang nak jadi chekgu, or korang antara yang "ter-chekgu", Tuhan dah establish Dia punya masterplan. surely terbaek dan ada hikmahnya yang kita sendiri mungkin tak sangka.

bagi yang dapat sepertimana yang korang mintak or nak, tahniah lagi sekali. rejeki. =) bagi yang dapat apa yang korang nak elak, tahniah jugak. Heaven knows what your future holds. so jangan sedeyh2, jangan tensi2... keep calm, dan teruskan! andai benar susur nan digalur, kalian adalah jutawan akhirat, insyaAllah. semua orang boleh mengajar, tapi tak semua mampu mendidik. maka jadilah antara mereka yang mengajar dan belajar dan mendidik secara terdidik. =]

having said that... since dorang dah masuk sekolah ni... banyak la karenah anak2 yang dorang boleh experience nanti. abeh laa aku takleh cari makan... takde dah orang nak baca Hanya Sekepal Dua ... sedeyh.. haha~ ^^


takpelah! selagi tak tutop mata... kerja, kerja, kerja. hahaha. sila enjoice telatah anak2 saya ni yaa!! ^^


****

budak : ticer!! kenapa ticer lama tak masuk kelas?
me      : chekgu pegi kursus
budak : kakak saya pergi kursus jugak! ticer pegi dengan dia ke??
me      : dah kamu ingat semua orang pergi kursus yang sama ke...
budak : mestilah. dia kursus. ticer kursus. kan sama tu
me      : k...

****

me      : hello class. how are you doing? sorry for being away for a little too long. i had to attend some sorta carnival in perak. so.. yeah how are you? anything to share?
budak : ticer
me      : yes?
budak : ticer cakap apa... tak paham
me      : ... *tarik nafas dalam2.* kita sambung belajar yang haritu ye...

****

budak A : ustad, kenapa ustad tak pakai songkok?
me          : kenapa kamu tak pakai kasut?
budak B : sebab kaki dia saket
me          : ha, chekgu pon sebab saket la
budak A : ustad tak pakai songkok sebab kaki saya saket? apa kaitan?
me          : bukanlaaaaaahhhh....

****

budak : sir, saya ada teka teki
me      : tanak main
budak : alaaa...
me      : kamu nak teka teki pasal tarzan dengan gajah dengan peti ais tu kan?
budak : eh!! macam mana sir tau?? saya tak tanya lagi!
me      : chekgu boleh baca otak kamu laa... 
budak : whoooooaaaa!!

seriously aku main cakap je. taktau pulak memang teka teki tu baru nak femes skrg. anyway.. tak lama lepas tu..

budak : ticer, kawan saya nak mintak tolong
me      : what is it?
budak : dia tak ingat birthday dia...
me      : err.. so?
budak : dia nak mintak ticer baca otak dia... pastu bagitau bila birthday dia..
me      : aa.. chekgu baca otak orang sehari sekali je. takleh lebih2. sori ye.
budak : esok boleh tak ticer?
me      : ... esok sabtu. cuti...
budak : ok . (lari pegi kat kawan dia tu... sambil jerit) wei tak boleh. ticer cakap kena bayar
me      : bila masa pulaaaaaakkk.... ~.~

****

budak 1 : ticer, ticer dah kawen ke belom?
budak 2 : ticer dah ada anak ke belom?
me         : takde soalan laen ke...
budak 2 : ada. matematik
me         : ok. apa dia? meh nak jawab
budak 1 : ok. anak ticer berapa orang? isteri ticer berapa orang?
me         : go. finish. your. work. now. . please. -.-

****

me         : alright class. what do you wanna be when you grow up?
budak a : doctor!
budak b : pilot!
budak c : ustad, saya nak jadi hot macam kakak saya!
me         : hah!? hot mcm kakak? err.. hot macam mana??
budak c : tah. dia cakap dia hot. dia keje dalam kapal terbang
me         : ooohhh... air-hostess... 

****

relief tahun 3
me         : who can tell me, what is ambition?
budak i  : cita-cita!
me         : excellent. now.. occupation?
budak i  : harapan!
me         : no
budak ii : impian!
me         : nope
budak iii : cita-cita tak kesampaian!
me         : ...wow... that's deep...
budak iii : betul ke sir? saya buat lawak je
me         : nanti kamu paham.. heee~

****

budak x : ticer, dia buat saya!
budak y : manade... Tuhan yang buat kau... haa.. maluuu.. wuuu maluuu....

****

me      : since most of you did not bring the things i asked for... i give you two options. those yang bawak barang2 tu, kamu nak buat hari ni ke esok? choose.
budak : kenapa ticer?
me      : if we do it today, those who didn't bring the stuff won't get their marks. takde markah. if we do it tomorrow, then everyone can get their marks, unless dorang tak bawak lagi. so now i want you to think... think of your friends... today means they get no mark. tomorrow means all of you can get your marks. i give you two minutes, then you decide.

saje je nak tengok semangat setiakawan dorang. anyway, lepas 2 minit..

me      : so. today or tomorrow?
budak2 yang bawak barang : todaaaaaaayyy!!
me      : . . .


****

all the best to you, the newly teacher-ed fellows!! please survive and enjoice!!! xD

^______^

4 comments:

MohdIzwan said...

Keletah budak yg x pernah membosankan...

Sini xde la plak mcm tue..huhuu..

btw, dlu xde plak wish kt ktorg yg dpt posting/interim..sob sob sob.. :P

Antara said...

@hani - trauma2. hahaha

@onney - persekitaran mempengaruhi. takpe. sana ada istimewa cara dorang. =)

wei aku wish kot!! hahaha

Unknown said...

Hahaha. Terbaek! Cita cita tak kesampaian.

Tea Dean said...

hahahahahha hai laaa anak anak. moga2 depa jadi orang2 yg bijaksana dan bertaqwa. Pandai sangat depa ni