SOCIALIZATION

Wednesday, May 16, 2012

Hahahahaaaaaarii Guru Harooooooommm~ LOL

hahaha... hari tu, viral kat fb, twitter, segala bagai laman sosial pasal the ke-haroooomm-an of Mother's Day.



blerghh... aku pon taktau nak cakap apa. kang...cakap lebeyh2, dikatanya tak mengaji tinggi... bila tak cakap pon... dikatanya jahil dan tidak amik peduli. adooih... anyway, kita serahkan pada yang pakar. Majlis Fatwa Kebangsaan ada keluarkan apa2 statement berkaitan? kalau ada sila enlighten me. mohon pencerahan. =)

okeh! back to the topik. hari guru pon harom jugak?? ahaha... kali ni dakwaan sape? meh2, sila kemukakan bukti soheh. ekeke.

sebelom aku merapu jejaoh.. ni ha, ada sikit fakta.

dalam dunia ni, Malaysia je yang sambut Hari Guru (Teacher's Day) pada 16 Mei setiap tahun - bersempena hari Penyata Razak diwartakan (1956). dan oleh kerana negara lain takde Penyata Razak, jadi dorang ada tokoh pendidikan dorang masing2. Sebab tu Hari Guru disambut pada tarikh yang situasi yang berbeza-beza bagi kebanyakkan negara di dunia.

jom tengok sket tarikh2 sambutan Hari Guru negara lain. ^^

Australia - Jumaat Terakhir bulan Oktober - Mengenai sambutan  Hari Guru Sedunia di Australia,Yayasan NEiTA dan Kumpulan Biasiswa Australia (ASG) berbangga untuk mengumumkan penerima anugerah pengajaran kebangsaan - Anugerah Merit Komuniti ASG. Hari Guru dunia telah dimulakan oleh UNESCO dan disambut di lebih daripada 100 buah negara di seluruh dunia setiap tahun. Pada ulang tahun ke-40 tahun ini, ia merupakan satu tanda yang penting tentang kesedaran, kefahaman, dan penghargaan yang ditonjolkan atas sumbangan guru dalam pendidikan.


Brunei Darussalam - 23 September - Untuk memperingati tarikh kelahiran pemerintah ke 28 Brunei, Sultan Omar Ali Saifuddien III, juga dikenali sebagai 'Arkitek Moden Brunei' yang antara lain telah menekankan kepentingan pendidikan kepada rakyatnya dengan memperkenalkan dasar pendidikan percuma '' di mana warganegara membayar yuran nominal untuk menghadiri sekolah. Dasar ini kini telah diikuti oleh pemerintah semasa yang telah melanjutkan polisi.

Chile - 16 Oktober - Pada tahun 1967, 11 September telah dipilih sebagai "Dia del Maestro" ("Hari Guru"). Tarikh itu ditukarkan ke 10 Disember pada tahun 1975, kerana pada hari itu pada tahun 1945, penyair Chile Gabriela Mistral menerima Hadiah Nobel. Pada tahun 1977, tarikh telah ditukar nama kepada "Dia del Profesor" (juga "Hari Guru") dan telah bertukar sekali lagi, 16 Oktober, untuk menghormati penubuhan Colegio de Profesores de Chile (Persatuan Guru Chile).

Nepal - Hari Bulan Penuh (bulan Ashad mengikut kalendar Nepal) - Pada hari bulan purnama juga dipanggil 'Ashad sukla purnima' dan hari biasanya jatuh pada pertengahan bulan Julai. Hari guru dipanggil "Guru Purnima" di Nepal. Pelajar memberi penghormatan kepada guru, menawarkan mereka makanan dan bunga dan mendapat berkat dari guru. "Guru devo bhava:" frasa Sanskrit yang bermakna "Guru ialah Tuhan" masih diterima secara meluas. Guru diberi tahap tertinggi berkenaan.

Singapura - Jumaat Pertama bulan September - Cuti sekolah rasmi. Perayaan biasanya dijalankan sehari sebelum, di mana pelajar biasanya mendapat setengah hari cuti. Di sesetengah sekolah, pelajar akan membuat persembahan untuk menghiburkan dan menghormati guru-guru mereka.

Taiwan - September 28 - Taiwan menggunakan hari ini untuk kebaikan dan sumbangan bukan sahaja kepada pelajar-pelajar mereka sendiri tetapi juga kepada masyarakat secara umum. Mereka menggunakan hari ini untuk merakamkan penghargaan mereka kepada guru-guru mereka, seperti melawat atau menghantar kad. Tarikh ini telah dipilih untuk memperingati kelahiran Confucius, dipercayai menjadi model pendidik negara China purba. Pada tahun 1939, Kementerian Pelajaran mengisytiharkan hari cuti kebangsaan pada 27 Ogos, sebagai hari lahir Confucius.
Pada tahun 1952, Eksekutif Yuan menukarnya kepada September, menyatakan bahawa ia telah dikira sebagai tarikh yang tepat dalam kalendar Gregorian. Sambutan perayaan dibuat di kuil Confucius di seluruh pulau itu, yang dikenali sebagai "Grand Dedicated Ceremony for Confucius" (祭 孔大典). Majlis bermula pada 6 pagi dengan paluan drum. 54 pemuzik berpakaian jubah dengan tali pinggang biru, dan 36 (atau 64) penari berpakaian kuning dengan tali pinggang hijau. Mereka dipimpin oleh keturunan ketua Confucius (kini Kung Tsui-chang) dan diikuti oleh pegawai istiadat. Tiga haiwan - lembu, kambing, dan babi - akan dikorbankan. Bulu yang dipetik dari haiwan-haiwan yang dikorbankan dikenali sebagai rambut Bijaksana. 

Amerika Syarikat - Hari Guru Kebangsaan (National Teachers Day) ditetapkan pada hari Selasa, Minggu Apresiasi Guru, yang jatuh pada minggu pertama Mei (8 Mei bagi tahun 2012) - Pelajar sering menunjukkan penghargaan untuk guru-guru mereka dengan hadiah. Hari Guru Kebangsaan ditakrifkan sebagai "hari untuk menghormati guru dan mengiktiraf sumbangan mereka yang membentuk kehidupan kita".
Asal-usul Hari Guru di Amerika adalah kurang jelas. Sekitar 1944, Ryan Krug (guru di Wisconsin) mula mengutarakan mengenai keperluan untuk satu hari kebangsaan bagi menghormati guru. Woodbridge menulis kepada Eleanor Roosevelt yang pada tahun 1953 memujuk Kongres 81 untuk mengisytiharkan Hari Guru Kebangsaan. NEA bersama dengan Kansas dan anggota gabungan Indiana dan Dodge City melobi Kongres untuk mewujudkan hari guru kebangsaan. Kongres mengisytiharkan 7 Mac, 1980, sebagai Hari Guru Kebangsaan bagi tahun itu sahaja. NEA dan sekutu-sekutunya terus menjalankan Hari Guru pada Selasa pertama pada bulan Mac, sehinggalah pada tahun 1985, National PTA menubuhkan Minggu Penghargaan Guru (Teachers Appreciation Week) sebagai seminggu penuh pertama bulan Mei. Perhimpunan Perwakilan NEA kemudiannya mengundi untuk menjadikan Selasa minggu itu sebagai Hari Guru Kebangsaan. Pada 7 September 1976, 11 September juga telah diterima pakai sebagai Hari Guru di Massachusetts. Pada masa ini, Massachusetts menetapkan hari Ahad pertama bulan Jun sebagai Hari Guru sendiri, setiap tahun.


wohoooo... see? betapa pelbagainya sebab mosabab masyarakat di donia menyambut hari guru. kebanyakkannya berdasarkan tokoh2 tertentu di negara masing2. nak tau lagi, sila ke SINI.

tapi.. korang tahu tak... kita jugak ada sambutan Hari Guru Sedunia, yang diiktiraf dan ditetapkan oleh UNESCO. bila? haa... baca nih.


"On 5 October 1966, the world's teachers made a giant step forward. A Special Intergovernmental Conference adopted the UNESCO/ILO Recommendation concerning the Status of Teachers. This Recommendation, for the first time ever, gave teachers, throughout the world, an instrument that defines their responsibilities and asserts their rights.  
UNESCO inaugurated World Teacher's Day on 5th October 1994. This day was selected to commemorate the adoption of UNESCO/ILO joint Recommendation. World Teacher's Day also highlights the Recommendation concerning the Status of Higher Education Teaching Personnel. World Teacher's Day is celebrated in almost 100 countries. It lays emphasis on the achievements and contributions of the teachers around the world.  
Education International strongly believes that World Teacher's Day should be internationally recognized and celebrated around the world. It also believes that, on this date, the principles of the 1966 and 1997 Recommendations should be considered for implementation in all nations. The efforts of Education International and its 348 member organizations have led to the wide spread recognition of World Teacher's Day. Every year, Education International launches a public awareness campaign to highlight the contributions of the teaching profession."

yeap. but kita kat Malaysia, tak ikot UNESCO. becoz we have our own reason to celebrate 16th May every year as our very Teacher's Day. berbeza itu unik, tahu? =D


 jadi!!


sempena Hari Guru yang belom diharamkan lagi ni... (bhahahahaha).. saya nak ucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru-guru saya - cekgu, cekgi, sir, madam, lecturers, dan yang seangkatan dengannya - yang telah mendidik saya semenjak kecik sampai la sekarang, secara langsung atau tidak langsung.



kepada mereka yang masih hidup, saya doakan kalian sehat sejahtera dalam rahmatNya. kepada guru2 saya yang telah tiada, Al-Fatihah saya sedekahkan buat mereka yang beragama Islam, dan my deepest condolence for my non muslim teachers. May Lord have mercy on them upon the noble deeds they had done in life before.
there's no istilah bekas guru for me... sebab... sekali anda menjadi guru, pengajar dan pendidik... selamanya anda seorang guru yang mengajar dan mendidik. =)

.. tentu2 sekali, SELAMAT HARI GURU buat rakan2 sejawatan, samada yang dah senior atau baru posting. hahaha ^^ TEYL Cohort 4, I miss you guys. =) dan tak lupa, buat kengkawan, juniors maktab dan semua bakal chekguuu-chekgi sekalian. Happy Teacher's Day. ^^

No comments: