SOCIALIZATION

Monday, February 6, 2012

Perihal Eskrem

korang ske makan eskrem tak? aiskrim. ice cream. aku sebut eskrem je. hehe

kalo suke, korang suke flavour ap? mesti ramai yang suka chocolate kan. hehe... standard la tu. tak pon, strawberry. common dah. ^^ 

aku kan... saaaangat gila-kan eskrem. hihi. eskrem bukan je sedap tau. tapi bagi aku, eskrem boleh jadi terapi fisiologi dan psikologi. betoooll.. taktau la kat orang laen kan, tapi setakat aku idop ni... eskrem memang banyak manfaat la. ekeke

dedulu... kekecik dulu... paling syok makan eksrem dalam plastik panjang tu. alaaa, yang home-made tu. paling senang nak buat! 


aku sendiri rajin buat bendalah ni. bancuh je air sirap ke, air oren ke, air laici ke...kalo agak2 ada milo, bancuh milo la! baru ho-liao!! hahaha. pastuh tuang dalam plastik yang orang selalu guna isi sagon tuuu... ikat elok2, pastuh letak dalam peti sejuk kat tempat ais tu. wohooo!! sebelom pegi sekolah mesti amik satu tiub. balek sekolah satu tiub lagi. petang nak pegi sekolah arab amik satu lagi. sehari tu dalam 5-6 tiub jugak la aku telan. memang mama seligi lelaju. hahaha

dengan eskrem ni jugak la aku carik duit poket dulu. selain daripada tak makan kat sekolah, aku jual eskrem kat rumah. buat banyak2, pastuh bagitau kat member2 yang umah aku ada eskrem milo, eskrem bandung. memang lakuuu~~ sampai mama tak larat layan budak2 datang rumah sebab nak beli eskrem. rasa macam nak letak je peti ais tu depan rumah - pandai2 korang la. ekeke. tapi tak banyak la untungnye... satu plastik tu baru sekupang. buat dalam 30 sehari, sepuluh dah abeh aku makan sendiri. mana nak datang untung banyak? bhahaha xD

kalo nak up sket, beli kat kedai beb! budak2 tak mampu nak beli eskrem dalam cawan yang kena cedok pakai sudu kayu tu. sooo.... apa lagi, eskrem pop la! alaahh.. eskrem pop, yang satu tiub sekupang tuuu.. yang warna warni tuu.. haha. 


itulah eskrem kedai paling bajet yang pernah wujud kat zaman bebudak dulu. mana la mampu nak pegang mahal2...hee. eskrem pop ni memang femes, tak kire lah sejuk ke tak. kalo rasa nak hirup2 air gula warna-warni, beli yang tak sejuk. pulas2 hujung tiub eskrem tu, pastu langgah sensorang. woot!! hahaha. 

kalo nak kunyah2, beli yg beku. paling syok time patahkan eskrem kat tengah2 tu... kena ada skill wooo!! kepak guna lutut siap! nak lagi ekstrem, patahkan kat dahi member. time kawan tu tak aware... pap! hentak ke dahi dia lelaju. hahahaha. then kongsi dengan member yang tumpang naik beskal masa balek sekolah. pergh~~ rasa macho habis bila kayuh beskal sambil gonggong eskrem kat mulut. #WIN ekeke

pastuh pastuh! korang biasa dengar tak term 'eskrem calit?' hahaha. kalo tak silap aku, nama eskrem calit ni femes kat area utara je. tuuu... eskrem scoop then letak atas cone eskrem tuuu. ha, yang tu la eskrem calit! ekeke. dulu regenye ranging dari tiga kupang (30sen), lima kupang (50 sen) dan kalo kaya sikit, sehengget. sekarang pon ade lagi... tapi harga dah naik la bai~ tak dapat la double scoop untuk rege sehengget dah. hihi.


 oh eskrem ni wlopon tak legend sangat, tapi heaven habis! macam2 perasa ada beb~ jagung, strawberry, kacang merah... paling WIN ... perisa durian. pergh.... tiap petang kalo apek eskrem tu lalu ... dengar bunyi loceng je, dari jaoh kitorang dah lari pegi kat dia. hahaha. dalam poket wajib sedia paling koman lima kupang. lepas dah beli tu, jeling2 kat member yang tak beli. hihi. jahat. nak lagi jahat? kalo ada member yang kitorang tak suka tu mintak nak rasa eskrem calit kitorang... memang kitorang tuih tuih air liur kat eskrem tu... lepas tu baru offer kat dia. sumpah dia tak jadi amik. bhahahahaha xD

********

tu zaman bebudak dulu la. memang ada lagi eskrem2 tu sekarang. hehe. tapi budak2 zaman sekarang mana nak makan eskrem camtu daaahh.. ^^

sekarang paling2 koman pon, korang pegang Cornetto satu kon, kan? waaahh. Wall's Cornetto memang la sedap. regenye pon leh tahan la. cuma kalo nak dibandingkan dengan zaman dulu, nak beli eskrem Nestle Drumstick tu pon jenuh kumpul duit syiling, tahu? hahahaha. designnye same je dengan eskrem calit - ada scoop eskrem kat atas kon. tapi lagi world la kan~ ^^ 

itu jenis yang bukak peti eskrem kat kedai. bukak sendiri. yang orang tolong bukak-kan? haaaa.... hehehe. maksud aku, yang memahal laaa... macam Baskin Robbin, Haagen-Dazs... entah apa lagi ntah. aku tak biasa makan eskrem branded2 #likeaboss nih. hikhik. sedap? tentu la kot. tengok rege  ler~... hihi


seingat aku la... seumur idop ni, aku pernah rasa sekali je Baskin Robbins punye eskrem. itu pon bukan aku beli. tapi tumpang eskrem member2 yang kebetulan jumpak dorang masa lepas dorang beli eskrem tu kat shopping mall. nasib baek la kengkawan aku ni tak buat perangai tuih-tuih air liur jugak dalam eskrem tu. hahahaha xD . Haagen-Dazs aku tak pernah rasa. budak2 ni cakap sedap! ye la kot. tengok rege pon macam.... wajib sedap je. hekhek ^^

ha! satu lagi yang femes. Tutti Frutti! penah makan sekali je jugak seumor idop. tapi beli dua kali. haha. eh tapi tutti frutti bukan eskrem...kot. itu yogurt kan? kejap nak google.. 
.
.
.
.
 .
.
.
.
.
.


ok memang frozen yogurt. aku sorang je kot dalam dunia ni panggil tu eskrem. hihi... kampungnye... --" 

*********

tadi aku ada cakap kebaikan eskrem kan? kalo korang nak tau dengan lebeyh lanjut, boleyh la tanya kat google. bersepah kat situ. facts n fallacies sume ade. tapi kat sini aku just nak cakap from my point of view.

eskrem sebenor-benornye bagosh untuk korang yang saket tekak. siyes. kalo yang spesis tekak merah tu, kena jangkitan kuman ke, tonsillitis ke... makan la eskrem yang soft. aku tak sure untuk orang laen, tapi bagi aku... kalo aku saket tekak...batuk2 sampai takde suara tu... memang aku carik eskrem - bukan ubat klinik. hehe. aku rasa ada penjelasan saintifik kot untuk hal nih. cer korang plak google. aku malas. ekeke


same jugak kalo badan aku panas. ala2 nak demam tu... memang aku carik eskrem la. especially bila aku saket kepala. ergh! ubat? ap tu? makanan dalam tin? hahaha. ok la, selalunya aku amik panadol la... untuk kelegaan cepat. ekeke. tapi kan... option untuk ubat... ialah eskrem. fuuhhh... tengah2 kepala nak meletup tu... dapat secawan eskrem pun jadi la... memang pergh~~ lupa habes saket tu. tapi lepas habis eskrem saket la balek kepala. bwahahaha xD

ok... maybe sume tu faktor psikologi kot. sebab, bagi aku... hujan itu satu kegembiraan. dan eskrem adalah satu lagi kegembiraan. jadi bila aku enjoy benda2 yang menggembirakan bagi aku... opkos la pain-killer kan. ^^ tapi siyesly, aku ada tabiat suka makan eskrem dalam kuantiti yang banyak... dan suka makan eskrem dalam hujan.

wohoooo!! makan eskrem dalam hujan is like a free-fall from 70,000 feet above sea level right into the ocean of joy and happiness! hahaha. sangat syok weh... bukan je makan eskrem waktu hujan lebat. tapi makan eskrem dalam hujan! pegi main hujan kat padang yang lapang di kala hujan selebat alam sambil suap eskrem satu tupperware memang out-of-this-world!!! ok itu tabiat aku masa kat maktab. dalam hujan lebat tu, aku akan bawak moto pergi cari eskrem kat kedai terdekat (biasanya tesco la) pastuh balik cepat2, terus lepak kat court basketball. siyes rasa tenang sangat2. siyes. =)
all-time fevret - VANILLA!


ha, speaking of makan eskrem satu tupperware. (tapi BUKAN Baskin Robbins or Haagen Dazs or setaraf/seharga dengannye ye... hehe). yeaaaahhh~~ ni zaman2 dok maktab la jugak ni. pegi tesco jalan kaki, pastuh straight cari eskrem. normally aku carik Nestle or Walls or King's or Marigold... tapi perasa ikot kepinginan-ketika-itu... (but not chocolate...hee). asal aku berkenan je, aku akan amik - dan pegi makan eskrem satu liter tu sampai habis. normally kalo kat tesco tu aku lepak kat foodcourt je, sebab situ ada sudu. hihihi. suap eskrem macam makan nasik tuuu. aaa, camtu je la aku makan. auummm~ sedap weh... puas. ^^

*********

kejap... kenapa aku citer pasal eskrem nih?

err...

ntah. 

bwahahaha xD

******

UPDATE!

haaaaaaa!!!! aku baru teringat kenapa aku cerita panjang2 pasal eskrem nih. citernye camnih~... kelmarin... aku teriiiiiiingin sangat nak makan eskrem Wall's Selection Fruit Salad. dari tahun lepas lagi aku teringin nak makan eskrem tuuu.... tapi selalu tak dapat beli. dan tak pernah berjaya beli...

asal aku nak beli je, bleh plak kat tempat or kedai tu tak jual. lagi tensen bila flavour tu je yang habes. wuuwuuuu~~ selalu sangat camtu. 

so semalam aku gigih drive ford buruk aku gi cari Wall's Fruit Salad tu. aku gi supermarket yang berdekatan. lepas tu kan... dah sampai kat supermarket tu... aku jenjalan la sensorang... pusing2~ round2... tengok2 barang. lepas tu, aku masuk kedai buku. cari buku... cari alat tulis... macam2 lah. dah pusing2 kejap dalam kedai buku tu, aku pon balek umah...

aku pon balek umah.... aku pon sampai umah... dah lepak2 kat rumah... suboh tadi baru aku teringat ..

AKU LUPA BELI ESKREM YANG AKU MENGIDAM SANGAT TUUUUUUUU!!!

T_T

4 comments:

Nur Intan Syafinaz said...

belanja aku tutti frutti!!hahaha
aku peneah makan baskin sekali seumur hidup.tak mampu nk beli lagi. mahal beno..ahahah
Boleh mkn eskem as a dessert, mkn dengan buah2 fuh..lagi sedap!!haha

Unknown said...

Aiskrim memang syok. Baskin robin punya aiskrim tak best lahh. Ais krim McD yang seringgit lima sen lagi best. Serius ni. HEHEHE

Cikgu Roy said...

betul3... aiskrim lagi murah, lagi sedap.. baskin robin x sedap. HAHA

Antara said...

@intan - kau la belanja akuuu!! hahaha.

@zakir - BR tak best ek? apsal budak2 ni suke benor baskin? ekeke. tapi aku pon suka eskrem mekdi tuuu! wheee!! ^^

@mansor - lagi murah lagi sedap itu sgt WIN!! hahaha