SOCIALIZATION

Friday, June 1, 2012

Hanya Sekepal Dua - Sepuluh Perpuluhan Lima

it's school holidaaaaaaaaaaaaayyy!! hubba hubba hubbaa~~ xD

sumber


ok aku lambat. boooo.. dah cuti habeh seminggu dah, baru nak sebot pasal holiday. pffffttt. lantak lah kot. nak sebot jugak. hehe. em... memandangkan seminggu sebelom cuti ni.. tak ramai cerita menarik sgt.. so aku nak peram bagi banyak2... taruk dalam entri sekepal dua sebelas nanti. boleyh? so kali ni... kita santai2 sket. moh berfikir. hahaha

*****

ramai yang cakap... seronok la chekgu2.. cuti skolah lama2. budak cuti, cekgu pon cuti jugak. hehe.. terkadang tu ada yg bunyi ikhlas. tapi selalunya bunyi sinis la.. jelly kat cekgu2 bleh cuti lama2.

to me... cekgu2 memang deserve cuti lelama macam tu kot. bukan sebab aku cekgu, dan aku bekap cekgu2. tapi aku nak masyarakat coba memahami konteks kerjaya/profesion keguruan ni sebenarnya. meh kita tengok sikit2 VERSUS antara tanggapan masyarakat dengan hakikat sebenor-benornye. =)


1. cekgu2 banyak cuti

satu benda yang aku tak paham pasal rakyat Malaysia ni.. ialah.. ketaksuban kita terhadap cuti. especially cuti daripada keroje la. hee.. takyah la aku nak tuding jari kat sesape kot. aku sendiri suka cutii~~ that makes me wonder - why Japanese (Asia untuk Asia!!) sangat rajin bekerja, dan suka bekerja walopon tengah bercuti.

abaikan dulu bab tu. now imma bunking the myth-conception. masyarakat kita nampak cekgu2 banyak cuti - sabtu, ahad kompem dah. cuti sekolah, lagilah. tapi ramai yang taktau... kebanyakkan cekgu kena kerja jugak even waktu cuti tu. sabtu memang vulnerable untuk tak cuti la. kena handle kokurikulum, kelas tambahan, sukan, kerja2 pengkeranian/pejabat.. kekadang mesorat2 pon buat hari sabtu, skolah ganti lagi, hari terbuka lagi.. etc. bergantung pada sekolah.



dan kalau dah cuti penggal tahunan tuu... korang bleh pikir la kot. keje cekgu, ngajor bebudak. ate udoh bebudoknye cuti... takde kat sekolah.. cekgu nak ngajor hape? sape?? hantu? hahaha. kene le cuti jugaakk~ ^^


2. gaji cekgu lebat

sebenornye aku maleh nak cakap pasal gaji. sebab soal gaji ni subjektif. relatif. kalo ko gaji tiga pat ploh ribu pon... kalu belanjanye macam esok-nak-mati-so-kena-habiskan-duit-hari-ini ... memang la kau kayaP. hihi...

orang kata... dan aku sendiri kata.. pada dasarnya... kalo jadi cekgu ni - tak senang sangat. tapi hidup tak susah, insyaAllah. in simple words; cukup makan. ramai yang rasa jadi cekgu ni kayoo. duit berkepuk. keta mewah2 besor2 mampu beli. belanja bleh macam wakil rakyat dah. bhohoho


yang korang tgk grand2 sume tu... insyaAllah.. kebanyakkannya bukan semata-mata keje cekgu kat skolah. =) maksud aku... dorang maybe ada side income la. or maybe kje cekgu tu sendiri side income? haha. ramai cekgu2 buat tuisyen, bukak pusat tusyen, berniaga jual tupperware, jual biskut kek, main saham... bla bla bla. so dengan sume usaha2 dorang tu la ... datangnya kesenangan yang nampak mcm berada sket tu.

tu yang korang cakap cekgu2 kayo eh? hihi... kalo semata-mata keje cekgu... nak mewah tu tak dapat la kot. cekgu ada gaji basic, ada elaun2, ada kenaikan pangkat, claim etc.. so kalau nak beli rumah guna loan gomen, nak beli kereta MPV sebijik + myvi sebijik, nak bawak anak-bini pegi holiday kat tioman, perhentian dan genting tetiap kali cuti penggal tu... lepas la. tapi kalo yg pakai Murano + rumah 3 tingkat kat bandar baru Bangi + holiday satu family kat obersii tetiap kali cuti... kompem2 ada income laen. tak pon, tak keje cekgu dah tu... dah masuk bahagian pentadbiran/pengurusan. (tapi still org panggil cekgu..) hehe~


3. keje cekgu senang.

ha'ah.. senaaaaaaaaanngg sangat. gi skola kul 7 pagi, balek kul 1. pegi kul 12, balek kul 6 stengah petang. malam rileks.. esok ulang rutin tu selama seminggu.

ha ha ha... no komen. satu je aku nak cakap. dalam dunia ni.. manade keje yang senang. on a second thought.. manade keje yang susah. ^^ kita nampak keje doktor susah, main2 dengan nyawa. kalo doktor buat silap.. bleh mati sorang patient. tapi tahu tak.. kalo cekgu buat silap... bleh hancur satu nation! hekhek


beban tugas guru


aku tamoh citer pasal jasa cekgu bagai. bagi aku, setiap orang, setiap kerjaya.. ada jasa dan sumbang bakti masing2. kalau nak citer pasal tugas2 dan beban kerja cekgu... orang boleh pertikai... keje laen pon lagi bahaya, lagi mencabar, lagi susah.

sebab tu bila orang cakap "untung laa jadi cekgu.. keje senang~" dan seumpamanya... aku hanya senyum je. ^^ why? sebab susah senang tu bukan terletak pada orang yang pandang-dan-dengar je. tapi tertanggung atas bahu mereka yang memikulnya. hihi... jadi, mohon kita sama2 memahami dan menghormati kerja dan kerjaya masing2. bukan susah pun. Rule of Thumb - jangan membanding-bezakan antara satu kerja dengan yang lain.


4. keje cekgu seronok.

no argument. hahahaha xD well perhaps some people might not be able to agree to this statement. but according to me - it depends on how you enjoy your job. keje gali kubur pon bleh jadi fun and happening okeyh! we decide to feel what we want to feel. hehehe... it's just a matter of choice. ^^

*****

yatta!! 3 perkara muktama je yang aku nak sebut secara general kat sini. nak je aku tulis panjang2. tapi... not the right moment. perhaps, di laen masa. hehe

jadi. sementara cuti yang masih berbaki kurang lebih seminggu ni... aku nak ucapkan.. selamat bercuti sekolaaah buat korang semua. happy hols!! 

buat cekgu2... sila cari mood mengajar anda semula sebelom skola bukak. kang.. lingkup budak2. ekeke. xD

2 comments:

Anisa Hang Tuah said...

selamat bercuti & beristeri rehat a'an

hewhew!

paling best jadi cikgu ialah dpt hadiah drp student

kakakakakaka

Antara said...

hahaha. itu je lah kot. ekeke xD

thank you nis!! ^^