Friday, August 26, 2011

Ramadhan: Day 26 - Merdeka Raya :: Rayakan Kemerdekaan!!

hari ni dah 26 Ogos 2011. tu tak lama lagi kita akan sambut Hari Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia yang ke 54! bila? 31 Ogos la~ raya kedua, insyaAllah. ^^

nah intro! lagu feveret sepanjang zaman.



nice kan? ^^

wah~ seingat aku la... ni first time kot hari raya jatuh betul2 dekat dengan hari sambutan ulangtahon kemerdekaan negara.

dulu, bila raya dekat2 dengan tahun baru Cina, kita panggil Gong Xi Raya (kongsi raya). bila raya dekat2 dengan Deepavali, kita namakan Deepa-Raya. orang Malaysia ni memang kreatif. ade je yang nak di-modify-nye. hihi. kali ni, kita ada apa? yeah!! Merdeka-Raya.


nampak tu? kenapa kita sebut merdeka-raya; walopon kita raya dulu, baru sambut hari kebangsaan. haa.. tu tandanya nak ingatkan kita, yang sambutan ulangtahun kemerdekaan ni pon penting gak! kne bagi priority. =). (ekceli, sebab sedap sebut je kot..hee. aku je memandai tafsir mcm lain. ^^")

tau la korang sebok2 nak raya, kan. tapi aku harap, jangan la kita sampai terlupa, terabai nak memperingati perjuangan dan pengorbanan yang generasi terdahulu sampai la sekarang dan curahkan demi nak mengecapi dan mengekalkan kemerdekaan yang kita nikmati ni.


tolonglah. mana2 rakyat sesebuah negara pon sanggup bergolok gadai, bersabung nyawa semata-mata nak bebas dari jajahan. kita yang dah dapat kemerdekaan ni - sayangnya - ada pulak yang tak tau bersyukur. siap sanggup nak gadai maruah negara! apa la punya manusia... haih..

aku berpesan pada diri sendiri, dan jugak seluruh rakyat Malaysia. nyatakanlah, tunjukkanlah rasa kesyukuran dan berterima kasih, serta sifat menghargai kita atas kurnia nikmat kemerdekaan yang kita ada sekarang.


banyak cara yang boleh kita buat untuk tunjukkan rasa syukur dan bangga kita dengan kemerdekaan Malaysia. paling koman - kibarkanlah Jalur Gemilang~ dan berdoalah, agar Malaysia kita yang tercinta, harmoni dan sejahtera untuk tahun ni dan tahun2 mendatang. ok? =)

usaha2 laen? hehe. leh tengok contoh2 yang tersedia. kalau kreatif, bikin baru yang lagi unik dan memorable! yeaahh!! enjoy! ^^




oh by the way. korang tau tak, tahun ni - sambutan ulangtahun kemerdekaan negara dibuat serentak dengan sambutan Hari Malaysia; 16 September nanti? ^^

untuk keterangan lanjut, sila lawat portal rasmi Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan

No comments: